Nieuws Actueel

'Outsourcen is win-winsituatie'

Bram de Vrind 13 mei 2014

Mister Clipping dat is gespecialiseerd in het bewerken van professionele productfoto’s, oogst succes met outsourcing in Bangladesh. CEO David Jonkers vertelt over zijn ervaringen en waarom outsourcing in Bangladesh goed is voor zijn bedrijf, zijn klanten, zijn medewerkers en Bangladesh in het algemeen: "Ik zie outsourcen als een vorm van ontwikkelingssamenwerking."

Alles over handelsmissie Bangladesh:

Leegloop om te goede werkplek PK's vervangen mensenhanden Bedrijfsleven bestormt Bangladesh

"Drie factoren zijn bepalend voor het succes van Mister Clipping: een geavanceerde online projectmanagementapplicatie, in Europa en Amerika aanwezige grafische professionals die met klanten kunnen sparren, én goed opgeleide beeldbewerkers in Azië. Inmiddels hebben we - naast het hoofdkantoor in Haarlem - klantcontactcentra in New York, Düsseldorf en Londen en deze zomer openen we in Parijs. Om risico's zoals stroomuitval of internetstoringen te spreiden, outsourcen we onze diensten in India, Vietnam, Nepal en hebben we een eigen vestiging in Bangladesh. Naast de medewerkers in onze kantoren in de VS en EU werken bij onze Bangladeshi dochter en onze Aziatische partners inmiddels honderden beeldbewerkers fulltime aan Mister Clipping beelden." Engels"Sinds we in 2006 in Bangladesh begonnen liep de samenwerking goed en de communicatie soepel. We hadden met deze partner nauwelijks last van culturele misverstanden en miscommunicatie. Verder vonden we in Bangladesh geen onoverkomelijke bezwaren, zoals een ontoereikende internetinfrastructuur of een te slechte beheersing van het Engels."

Veilig op straat"Wat ook meespeelde is dat, hoewel de afdwingbaarheid van contracten laag is, er wel degelijk een 'rule of law' is. Het is veilig op straat. Ook hadden we in Bangladesh al voor ons belangrijke samenwerkingsverbanden met opleidingscentra. Onze ambitie was vanaf het begin om wereldmarktleider te worden in onze markt, dus we wilden alles meteen goed neerzetten: fiscaal, juridisch én met de juiste mensen." De juiste partner "Als ik de belangrijkste reden moet aanwijzen waarom het allemaal is gelukt in Bangladesh, dan is dat zeker onze partner. Om er zeker van te zijn dat we een juiste partnerkeuze maken volgen we altijd een vaste procedure en hebben we vooraf bepaalde eisen. Daarna leiden we die partner op en leren we het management hoe onze processen werken en welke kwaliteitsstandaarden wij handhaven en nastreven. Belangrijk daarbij is ook: hoe ga je met medewerkers om, hoe moet je ze managen en behandelen en welke voorwaarden schep je voor je medewerkers?"

Kledingindustrie"De ICT outsourcing-industrie in Bangladesh is relatief hoogwaardig. Het is een andere wereld, op andere locaties en met veel hoger opgeleide mensen dan bijvoorbeeld de outsourcing in de kledingindustrie. Onze medewerkers hebben een kantoorbaan en verdienen gewoon goed. Sterker nog, er is in Bangladesh concurrentie op de arbeidsmarkt binnen onze sector. Het negatieve beeld over de arbeidsomstandigheden van de kledingindustrie overheerst in de media, maar los van dat ik denk dat je ervoor moet waken om al die fabrieken over één kam te scheren, is de ICT outsourcing-industrie echt een wezenlijk andere vorm van outsourcing."

Baangaranties"Voor onze eigen vestiging in Bangladesh hebben we een samenwerking opgezet met een aantal grafische opleidingscentra. Op die manier hebben we invloed op wat een beeldbewerker heeft geleerd en kan als hij of zij bij ons aan de slag gaat. Dat betekent dat wij baangaranties kunnen afgeven bij die scholen. Wij creëren dus banen die bereikbaar zijn voor mensen die een gerichte opleiding volgen en dat betekent voor ons een constante instroom van juist opgeleide medewerkers."

Geen goed doel "Buitenlandse investeringen zijn heel goed voor een land als Bangladesh. Wij zijn een MKB bedrijf, maar we creëren honderden banen. We bieden goede salarissen en secundaire voorwaarden zoals ziektekostenverzekeringen. Wij zijn een bedrijf, geen goed doel of NGO, dat pretenderen we ook niet te zijn. Maar door ons MVO-beleid creëren we banen en kansen: een win-win situatie."

Eigen opleidingscentrum"Om duurzame welvaart te creëren heb je een middenklasse nodig en dus banen op dat niveau. Dat is iets waar een groot tekort aan is in Bangladesh. De opkomst van ICT outsourcing creëert dat soort banen en daar ligt dan ook meteen een groot voordeel. Een toekomstplan waar we heel voorzichtig over nadenken is het opzetten van een eigen opleidingscentrum: de Mister Clipping Academy. Ideaal zou zijn als we de opleiding gratis kunnen aanbieden, zodat iedereen een kans maakt. Voor nu nog toekomstmuziek, maar hopelijk in de toekomst werkelijkheid."