Nieuws Actueel

Over vijf jaar iets minder dik van glas cola

Van onze redactie 25 juni 2015

Image 5029279

De afspraak vloeit voort uit het akkoord dat de voedselsector vorig jaar sloot met minister Edith Schippers (Volksgezondheid, VVD). Daarin werd afgesproken de hoeveelheid zout, verzadigd vet en suiker uit levensmiddelen te beperken.Het verminderen van het aantal calorieën gebeurt bij frisdranken onder meer door er minder suiker in te doen of suiker door zoetstoffen te vervangen. Om consumenten te laten wennen, zullen de meeste fabrikanten dat in stappen doen, zodat ze het verschil niet merken.LastigBrancheorganisatie FWS spreekt van een ambitieuze doelstelling. ,,Productontwikkeling kost veel tijd en we willen niet aan kwaliteit inboeten", stelt directeur Raymond Gianotten. Volgens hem is het zeer lastig om het aantal calorieën te verminderen zonder dat dit ten koste van de smaak gaat.De grote woorden ten spijt lijkt het ambitieniveau van de frisdrankproducenten in werkelijkheid mager. De 10 procent reductie geldt ten opzichte van 2012; veel producenten hebben de afgelopen jaren het aantal calorieën al beduidend verminderd. Neem FrieslandCampina, waar een pak DubbelFriss al 25 procent minder calorieën telt en Taxi 23 procent.

AmbitieusDe Consumentenbond is dan ook niet onder de indruk. "10 procent minder calorieën is bepaald niet ambitieus", meent woordvoerder Babs van der Staak.Ze wil bovendien weten of de huismerken van supermarkten ook onder de afspraken vallen. Tot nu toe vallen die er buiten. Ook mag reclame voor frisdrank van de Consumentenbond niet gericht worden op kinderen.Het ambitieniveau van de frisdrankproducenten lijkt mager. Veel fris bevat al minder calorieën dan voorheen