Nieuws Actueel

Parkeerkosten straffen consument af

Rolf Bosboom en Elodie Kint 21 december 2015

Parkeerkostenstraffenconsument1065

Door parkeerkosten te verlagen, te beperken of zelfs helemaal af te schaffen, komen de mensen terug naar de winkelstraat. Dat stelt Cor Molenaar, hoogleraar marketing.

Molenaar houdt zich al jaren bezig met het koopgedrag van de consument en is ervan overtuigd dat de parkeerkosten daar een negatieve invloed op hebben.

De gemeenten die op basis van zijn adviezen experimenteren met goedkoper of gratis parkeren, zien een positief effect op het aantal bezoekers in het centrum. Als voorbeeld noemt hij Velp, Steenwijk en Winschoten. "Daar komt ruim tien tot vijftien procent meer bezoekers."

Molenaars verklaring: "Bij bestellingen op internet moet de consument meestal geen verzendkosten betalen, maar als je naar een fysieke winkel wilt, word je 'gestraft' met parkeerkosten. De binnensteden belanden zo in een negatieve spiraal. Hogere parkeerkosten, zorgen voor minder consumenten in de stad. Dat betekent: minder winst voor de winkeliers, wat weer leegstand in de stad veroorzaakt. En zo wordt het nóg minder aantrekkelijk voor de consument om er te winkelen."

Molenaar adviseert gemeenten daarom naar alternatieven te zoeken. "In steden, zoals Middelburg en Terneuzen, kun je bijvoorbeeld kiezen om automobilisten enkel op drukke parkeerplaatsen of drukke dagen te laten betalen. Zo reguleer je de drukte, in plaats van dat je de kas spekt."