Nieuws Actueel

Pas op met import tweedehandsje

Rik Nizet 8 mei 2014

Zakelijke rijders die een tweedehands auto zoeken, kunnen over de grens soms goedkoop een jonge tweedehands auto met weinig kilometers scoren. Vooral Duitsland is populair als land om uit te importeren. Je moet wel oppassen. Het vermoeden is dat bij 30 tot 50 procent van de aangeboden auto’s in Duitsland de kilometerteller is teruggedraaid. De ANWB biedt een handig stappenplan voor het importeren van een tweedehands bolide.

Om hoeveel geïmporteerde tweedehands auto’s gaat het in Nederland? Dat is nog niet zo eenvoudig te beantwoorden. Het blijkt afhankelijk van de definitie die je hanteert. Duidelijk is in elk geval dat er een stijgende lijn in zit en dat het gros uit Duitsland komt. Volgens Hans van Geenhuizen van de RDW zijn er in 2013 178.750 tweedehands buitenlandse voertuigen op Nederlands kenteken gezet. Dat zijn er weliswaar fors meer dan de 152.216 in 2012, maar slechts zo’n 5000 meer dan de 173000 in 2011.

Appels met appelsDe Bovag heeft ook net nieuwe cijfers naar buiten gebracht. Paul de Waal van de Bovag constateert een fikse stijging van de import van auto’s en, die stijging zet dit jaar door: De Waal: “Wij zien in 2013 een stijging van 25 procent, van 80.000 auto’s naar 100.000 geïmporteerde auto’s. Het eerste kwartaal van 2014 zien we ook een plus van 25 procent ten opzichte van het eerste kwartaal 2013.” Volgens De Waal komen de verschillende cijfers vermoedelijk door een definitiekwestie. De Waal: “Wij hebben het sec over personenauto’s. Deze definitie hanteren we al jaren. Wij vergelijken appels met appels.”

Fiscale regelsVolgens De Waal is er een logische verklaring voor de hausse aan import tweedehands auto’s. “De zakelijke automarkt heeft een grote rol gespeeld in het effect wat je nu ziet. Die markt is namelijk de afgelopen jaren voor een belangrijk deel bepaald door de fiscale regels van de overheid. Hierdoor zijn met name kleinere diesels verkocht, zeg maar de categorie 14 procent-auto’s. Die auto’s zie je nu terugkomen op de occasionmarkt. De vraag van de particuliere tweedehands autokoper is niet zozeer naar kleine diesels, maar naar kleine benzineauto’s. Dat is één aspect. Een ander aspect is dat de afgelopen jaren minder nieuwe auto’s zijn verkocht en die mis je nu op de occasionmarkt. Er is in Nederland sprake van een mismatch tussen vraag en aanbod op de occasionmarkt.”

Teller teruggedraaidDe Waal waarschuwt wel voor een Duits addertje onder het gras. “Duitsland heeft geen systeem voor het registreren van kilometerstanden zoals wij in Nederland, met onze Nationale Auto Pas. In Duitsland lopen de schattingen uiteen van 30 tot 50 procent van de auto’s waarbij de teller is teruggedraaid. Zo’n auto kan er optisch goed uitzien, maar heeft dan toch aanzienlijk meer gelopen dan je op basis van zijn uiterlijk en zijn prijs mag verwachten.“

KentekenopnameOok een tweedehands auto uit het buitenland moet bij de RDW worden aangeboden. De ANWB heeft een aantal praktische tips. “Neem voor het onderzoek door RDW het buitenlandse kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs mee”, tipt de ANWB. “Een CVO (Certificaat van overeenstemming ofwel bewijs van Europese typegoedkeuring) kan hierbij uitkomst bieden. De meeste auto's van na 1996 die gebouwd zijn volgens een Europese typegoedkeuring hebben een CVO waarin de benodigde specificaties van de auto vermeld staan.”

Wie denkt dat een slechte auto er bij de RDW wel uit gefilterd wordt, heeft het overigens bij het verkeerde eind. Van Geenhuizen: “De RDW doet een kentekenopname. We keuren niet, dat mag niet meer. Wij zoeken alleen uit of de auto die bij de RDW wordt aangeboden de wagen is die op het kenteken staat. Wij voeren geen APK uit of zo.”Lees verder.