Nieuws Actueel

Pech voor shop-a-holics: Kleding wordt duurder

Van onze redactie 2 oktober 2015

Image 5295890

Modezaken hebben door de aanhoudende koersstijging van de dollar naar verwachting te maken met hogere inkooptarieven. Daarnaast nemen ook de loonkosten toe in de landen waar de kleding en schoenen worden gemaakt. Waarschijnlijk worden deze hogere kosten door de winkels doorberekend aan de klant. Bij het shoppen kan iemand voor bepaalde kleren zomaar 5 tot 10 procent meer kwijt zijn, denkt ABN-econoom Sonny Duijn. De gemiddelde prijsstijging zal volgens hem wel lager liggen. NoodzaakDuijn benadrukt dat de toekomstige prijsverhoging pure noodzaak is voor modezaken, die in de afgelopen jaren zwaar door de crisis zijn getroffen. Zo daalde het bedrijfsresultaat van kledingwinkels vanaf 2010 tot en met 2013 met zo'n 70 procent. Inmiddels is de verkoop weer wat gestabiliseerd, maar daarvoor was gemiddeld wel prijsverlaging nodig. De winstmarges zijn uitermate dun geworden. Het aantrekken van de economie geeft de winkeliers nu ook weer de ruimte om hun prijzen op te schroeven. ABN AMRO rekent erop dat de particuliere consumptie in Nederland dit jaar met 1,7 en volgend jaar met 1,9 procent toeneemt. De consument lijkt volgens de bank bereid om de hogere prijzen van kleding en schoenen te accepteren.