Nieuws Actueel

Philips verdwijnt uit de huiskamers

Van onze redactie 23 april 2015

Philips Logo Hollandse Hoogte

Zeker voor Nederlanders boven de 40 jaar is een huiskamer zonder apparaat met het Philips-logo nauwelijks voor te stellen. ,,In de jaren '50, '60 en '70, de gouden jaren van Philips, kwam je het bedrijf echt overal tegen in Europa,'' vertelt journalist en schrijver Marcel Metze, die liefst drie vuistdikke boeken over het concern schreef.Of het nou televisies, hifi of huishoudelijke apparaten als koelkasten betrof: overal blonk Philips in uit. Het concern verwierf bovendien wereldfaam als uitvinder van onder meer het cassettebandje en later de cd. Op het hoogtepunt midden jaren '70 werken er ruim 400.000 werknemers in 350 fabrieken bij Philips, waaronder een kleine honderdduizend in Nederland. ,,Daarna ging het langzaam aan bergafwaarts,'' verhaalt Metze, die onder meer de biografie van Anton Philips schreef.Door te weinig innovatie, moordende concurrentie uit Azië en logge bureaucratie is er van het megagrote conglomeraat van weleer weinig over. Talloze bedrijfsonderdelen werden in de loop der jaren door opeenvolgende topmannen als Jan Timmer en Gerard Kleisterlee verkocht of gesaneerd, van filmtak Polygram tot de halfgeleidersdivisie. Tegelijk miste Philips de boot bij innovaties als mobiele telefoons, computers en platte schermen.Onder huidige baas Frans van Houten resteren nog zo'n 115.000 werknemers en drie divisies - Healthcare, Verlichting en Consumer Lifestyle - en richt Philips zich steeds meer op de zakelijke markt en het maken van geavanceerde medische systemen en software.TrendAl met al past het besluit van Philips om per 2016 te stoppen als PSV-shirtsponsor in de al decennia durende trend, zegt analist Peter Olofsen van Kepler Chevreux. ,,Als maker van consumentenelektronica wordt Philips steeds kleiner. De televisietak is ondergebracht bij het Chinese TPV, terwijl video, audio en andere elektronische accessoires ook zijn afgestoten.'' Ergo: het concern heeft de bekendheid bij een groot massapubliek als de Nederlandse en Europese voetballiefhebber steeds minder nodig.Eigen landDaarbij komt dat Philips nog slechts 3 procent van de omzet uit eigen land haalt. ,,Het is logisch het beschikbare marketingbudget meer in het buitenland te besteden.''Metze is eveneens niet verrast. ,,Het stoppen als shirtsponsor kun je zien als symbolische stap in het verdwijnen van Philips als consumentenmerk.'' Ook voor Eindhoven is het besluit zuur. Hoewel Philips zich niet helemaal terugtrekt als sponsor wordt opnieuw een stukje van de levenslijn met de thuisstad doorgesneden. In 1998 verhuisde het hoofdkantoor al naar Amsterdam, wat in Brabant tot veel commotie leidde.De ontwikkelingen stemmen Metze melancholisch. ,,Ik heb veel over Philips geschreven en als je naar de afgelopen 30 jaar kijkt, is het toch een parade van gemiste kansen. Philips had óók een Apple kunnen worden.''