Nieuws Actueel

Pilsje minder voor Bavaria

Bram de Vrind 10 april 2014

De Brabantse bierbrouwer Bavaria heeft de nettowinst in 2013 zien dalen tot 15,5 miljoen euro, tegen 21,7 miljoen euro een jaar eerder. De brouwer realiseerde een lichte omzetstijging tot ruim 508 miljoen euro, van 501 miljoen in 2012, maakte Bavaria woensdag bekend.De zwakke Europese economie is volgens Bavaria van invloed geweest op het nettoresultaat. De omzet van het biermerk komt voor 70 procent uit Europa. Daarnaast speelden de oplopende accijnzen in belangrijke markten zoals Frankrijk, maar ook in Nederland, een rol. Bavaria investeerde vorig jaar 35 miljoen euro in de brouwerij, vooral in de productie en logistiek."Afgelopen jaar hebben we wederom een groei doorgemaakt, al heeft zich dat om verschillende redenen niet meteen vertaald naar een stijgend nettoresultaat", zei directeur Frank Swinkels. "Als familiebedrijf benaderen we de markt altijd voor de lange termijn en we zien dan ook voldoende kansen voor de toekomst." Bavaria vertrouwt erop in 2014 ook voor wat betreft het resultaat weer een stijgende lijn te kunnen inzetten.Voor de komende jaren ziet Bavaria veel kansen in de opkomende biermarkt Afrika. In 2013 werd daar gestart met de bouw van de Ethiopische brouwerij Habesha Breweries.