Nieuws Actueel

Poortjes op Rotterdam Centraal blijven laag

Van onze redactie 8 mei 2015

Image 4908970

De NS zegt respect te hebben voor de mening van de Kamer. ,,Maar we willen eerst gedegen kijken naar alle cijfers en feiten voordat we tot een oordeel komen,'' zegt NS-woordvoerder Erik Kroeze. ,,Die poortjes zijn net dicht. We zullen de komende tijd goed de vinger aan de pols houden en kijken hoe de situatie is.'' De NS sloot vorige week alle poortjes op Rotterdam Centraal af om zwartrijders te weren. De maatregel is ook bedoeld om de veiligheid van NS-medewerkers te vergroten. De meeste incidenten op de trein worden namelijk veroorzaakt door zwartrijders. Sommige uitgaande jongeren trokken zich het eerste weekeinde echter niets aan van de gesloten poortjes. Omdat die laag zijn, is het relatief makkelijk om eroverheen te springen.

Maar een paarVerontwaardigde Kamerleden riepen meteen dat de NS de poortjes hoger moesten maken. De architect van het nieuwe Rotterdam Centraal, Jan Benthem, is daar fel op tegen omdat dit niet zou passen bij het karakter van het nieuwe station.Volgens de NS is er de laatste dagen het beeld ontstaan dat zwartrijders massaal over de poortjes sprongen, maar het ging uiteindelijk maar om tien gevallen, aldus het bedrijf. Sommigen van deze 'springers' zijn beboet, anderen wisten te ontkomen. Er werden het eerste weekeinde ook 200 zwartrijders beboet omdat ze elders niet hadden ingecheckt.

Niet mee bemoeienDe Rotterdamse oud-Kamervoorzitter Frans Weisglas vindt het belachelijk dat landelijke politici zich over de hoogte van de poortjes op Rotterdam Centraal uitlaten. ,,Daar moet je je niet mee bemoeien als Tweede Kamer. Dat moet je aan deskundigen overlaten. Nog even en ze gaan zich ook bemoeien met de verkeersdrempel bij mij voor de deur,'' zegt de oud-politicus verontwaardigd. Persoonlijk vindt hij het een goede zaak dat de NS de poortjes heeft afgesloten. Hij denkt dat het een kwestie van gewenning is.

ZwartrijdersDe Rotterdamse vervoerder RET, die al jaren met gesloten poortjes werkt op haar metrostations, zegt in het begin ook last te hebben gehad van zwartrijders die de poortjes probeerden te omzeilen. Bij de metro ging het vooral om mensen die met andere (betalende) reizigers meeliepen of de deurtjes opentrappen. Dat laatste is de laatste jaren enorm afgenomen, dankzij cameratoezicht en strenge hanhaving. Het percentage zwartrijders in de metro ligt nu zelfs onder de 1 procent. Voor het sluiten van de poortjes in 2009 was dat boven de 10 procent.De NS zegt in contact te zijn met de RET om te leren van de ervaringen van de Rotterdamse vervoerder.