Nieuws Actueel

Pop-up Beach Office: Businessdeals op je badlaken

Bram de Vrind 7 augustus 2015

Tribes strand pop up beach 335

Met de nieuwe technologie kan de moderne 'business nomad' werken waar hij wil. Dus waarom geen zakendeals sluiten onder genot van een cocktail op het strand? De snelrijzende startup Tribes maakt het mogelijk met het 'eerste pop-up Beach Office ter wereld' zaterdag in Knokke aan de Vlaamse kust. "We brengen de functionaliteit van een kantoor, maar met het gevoel van: ik ben op vakantie", zegt Tribes-oprichter Eduard Schaepman.

Lees ook:

Miljardair Boekhoorn opent Tribes

De ondernemer bouwt met Tribes aan een wereldwijd netwerk van flexwerkplekken op inspirerende locaties. "Wij richten ons op de moderne bussiness nomad, die rondtrekt net als oude nomaden. In Nederland zijn dat ongeveer 1,7 miljoen mensen", zegt Schaepman. Miljardair Marcel Boekhoorn en Lost Boys-oprichter en ruimtevaartondernemer Michiel Mol hebben zich als investeerders achter het bedrijf geschaard.

De fervent Knokke-ganger kwam op het idee voor het pop-up Beach Office nadat hij op het strand een grote zakendeal sloot. "Toen dachten we: goh, het zou leuk zijn als we hier meer mensen bij elkaar kunnen brengen." Het pop-up beach office heeft inmiddels zo'n vijfhonderd aanmeldingen en vindt plaats in de Vintage Beach Club in Knokke.

Vertel. Wat staat de 'business nomads' te wachten? "We gaan de beachclub op een totaal andere manier neerzetten dan een normale strandtent. Met wifi, stekkerpunten voor je laptop, heerlijke hapjes, loungeplekken waar je met elkaar in gesprek kunt gaan en tafels die geschikt zijn om aan te vergaderen. We brengen de functionaliteit van een kantoor, maar met het gevoel van: ik ben op vakantie. Ontmoeten is key, want zo ontstaat er business. Dus je niet achter je laptop vluchten, maar in je zwembroek en T-shirtje met elkaar in gesprek gaan."

"Het strand wordt daarnaast omgebouwd volgens het thema van de Masaï, een stam die in Oost-Afrika leeft. Zij zijn eigenlijk de oudste business nomads, ze leven van oudsher van het reizen. We hebben Masai-optredens en de aankleding zal in Masaï-stijl zijn. De Masaï zeggen: 'The mind needs to travel to be creative'. Dat is wat we nodig hebben: creativiteit."

Hoe moeten we dit zien. Als serieus initiatief of leuke gimmick?"Nee, nee, dit is absoluut geen gimmick. Ik zeg altijd: '50 jaar geleden waren er kantoren, maar geen computers. Over 50 jaar zijn er computers, maar geen kantoren'. Wat zakenmensen nodig hebben zijn plekken om elkaar te ontmoeten. Dus waarom geen beachclub? Je kunt dit zien als een aanzet tot. Wij willen met het pop-up beach office aantonen dat deze manier van werken meer effect heeft."

Voor wie is Tribes bedoeld? Voor de startup die goedkope kantoorruimte wil of de drukbezette ondernemer die veel reist?"Wij denken niet in doelgroepen, maar in groepen gelijkgestemden. Leden van de Tribe zoeken een ontmoetingsplek en vinden een inspirerende vormgeving van hun werkplek belangrijk. Ons punt is dat deze zakenmensen zich connected voelen in een community. Op onze locaties vind je dus én de corporate én de zelfstandige én de mkb'er."

Tribes wil de komende tien jaar een wereldwijd netwerk van flexkantoren opbouwen. Hoe gaan jullie dat gestalte geven?"De eerste 34 vestigingen richten we zelf op. Dat aantal is gelijk aan het aantal nomadenstammen wereldwijd. Elke locatie krijgt één van die tribes als thema. Het kan gaan om een kantoor, café, strandtent, you name it. Eindhoven en Rotterdam zijn al open, op korte termijn volgen Capelle aan den IJssel, Brussel, Rotterdam en Utrecht. Luxemburg wordt de volgende stap. We willen het concept wereldwijd uitrollen met het uitgeven van licenties. We zijn bijvoorbeeld in gesprek met een partij die interesse heeft om 34 locaties in New York op te zetten. Over tien jaar zitten we in honderd landen."