Nieuws Actueel

Pop-up winkels tegen leegstand

Jeroen Jansen 21 februari 2014

Gemeenten moeten hun uiterste best doen om de binnensteden bruisend en leefbaar te houden. Die boodschap geeft Tweede Kamerlid Kees Verhoeven (D66) in een notitie die hij vrijdag presenteert waarin hij een aantal mogelijkheden en goede voorbeelden op een rijtje zet.

Leegstaande winkelpanden geven aan dat ondernemers het moeilijk hebben. Ze hebben last van het slechte economische tij en merken dat winkelen op internet populairder is geworden. Maar veel mensen houden juist van de gezelligheid van een binnenstad, vindt Verhoeven. De wethouders die na de gemeenteraadsverkiezingen aantreden, kunnen zich op dat vlak dan ook onderscheiden, denkt hij.

Gezellige borrel"Bijvoorbeeld door de oude binnensteden op te knappen in plaats van nieuwe vierkante meters bij te bouwen. Sommige dorpen en steden doen dit al en het heeft effect. Mensen komen graag in de oude stadscentra, voor een spontane aankoop of een gezellige borrel.''

Creatieve ondernemersVerhoeven pleit ervoor om leegstand aan te pakken door creatieve ondernemers de ruimte te geven en leegstaande ruimtes tijdelijk te vullen met zogeheten 'pop-up'-winkels. Verder kan de bereikbaarheid van de binnensteden doorgaans beter, niet alleen voor wie met de auto komt, maar ook voor fietsers en reizigers met het openbaar vervoer.