Nieuws Actueel

Populariteit van duurzaam voedsel en streekproducten in de horeca groeit

Van onze redactie 3 april 2015

Restaurant eten thinkstock

„Dus liever minder of helemaal geen E-nummers, maar natuurlijke producten. En bij voorkeur streekproducten, omdat die bijdragen aan een lagere belasting van het milieu en de herkomst gegarandeerd is. Daar zetten wij ook continu op in.”

StreekproductenEen voorbeeld van een streekproduct is Twentse kaas. Die ligt overigens ook bij de vestiging in Vlissingen. En andersom ligt het streekproduct Oosterschelde-kreeft niet alleen in Zeeland, maar is die ook in Enschede verkrijgbaar.

SpeciaalbierDe groeiende populariteit van streekproducten is verder te zien in de bierschappen, waar steeds meer speciaalbieren van kleine brouwerijen te vinden zijn. Texels bier bijvoorbeeld. Vers gebrouwen op de wadden, maar ook verkrijgbaar in Twente en de Achterhoek.

‘Shared dining’Een andere trend in de horeca is ‘shared dining’. In plaats van een vast driegangenmenu, kunnen gasten zelf hun keuze maken uit meerdere kleine gerechten, volgens het tapas-concept. Dat maakt eten voor de gast nog meer tot een sociale gelegenheid. Ook voor speciale eetwensen in verband met bijvoorbeeld een allergie, biedt het concept meer flexibiliteit dan de standaard menukaart. Voor ondernemers biedt shared dining voordelen als meer mogelijkheden om te experimenteren met seizoensproducten en minder gelijktijdige handelingen in de keuken.

De zelfbedieningsgroothandel reikt foodprofessionals hiervoor talloze ideeën aan, onder andere op de vernieuwde en gemoderniseerde website, maar ook in de ‘Proeftuin’ in het bedrijf zelf.