Nieuws Actueel

PostNL woest op ACM

Rik Nizet 1 oktober 2015

Het beleid van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ten opzichte van PostNL kan de betrouwbaarheid en toegankelijkheid van de postdienstverlening in Nederland in gevaar brengen. Daarvoor waarschuwde het postbedrijf donderdag.Naast de post die PostNL zelf verzamelt, bezorgt het bedrijf ook tegen betaling brieven die door kleinere concurrenten worden opgehaald bij zakelijke partijen. Eerder deze maand bleek dat de ACM een verlaging van de daarvoor geldende tarieven eist, op straffe van een boete die kan oplopen tot 2 miljoen euro.ConcurrentieDaarnaast greep de ACM in bij de aanbesteding van de postdiensten van de gemeente Rotterdam. PostNL werd op de vingers getikt omdat het belangrijke informatie over de eigen tarieven niet met concurrenten had gedeeld. Rotterdam besloot de aanbesteding over te doen.De maatregelen schaden volgens PostNL de concurrentiepositie. Dat kost het bedrijf de komende drie tot vier jaar naar schatting tussen de 30 en 50 miljoen euro. De eerste effecten zullen naar verwachting volgend jaar zichtbaar zijn.PostzegelprijsDe ACM liet vorige week ook weten dat door nieuwe regelgeving de postzegelprijs vanaf volgend jaar minder sterk kan stijgen dan PostNL had gewild. Naar verwachting wordt later deze maand de definitieve tariefsverhoging bekendgemaakt.PostNL zegt in gesprekken met de ACM aan te dringen op "meer proportionaliteit en evenwicht" in regelgeving voor de postmarkt. "De uitdaging is te zorgen dat er gezonde concurrentie is, zonder effecten die de postmarkt onbedoelde schade toebrengen", aldus het bedrijf.