Nieuws Actueel

Prachtdag voor FrieslandCampina

Rik Nizet 27 augustus 2015

Frieslandcampina zuivel 335

Zuivelgigant FrieslandCampina heeft in de eerste zes maanden van het jaar een winst behaald van 192 miljoen euro, vergeleken met 104 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Dat is een stijging met 85 procent, meldde het zuivelconcern donderdag in zijn halfjaarbericht.

FrieslandCampina profiteerde vooral van de verkoop van meer producten met hogere toegevoegde waarde, positieve valuta-effecten, lagere inkoopkosten en de lagere garantieprijs voor boerderijmelk. De omzet bleef met ruim 5,6 miljard euro op vrijwel hetzelfde niveau als vorig jaar. Valuta-effecten hadden een positief effect van 250 miljoen euro (4,4 procent) op de omzet.

Groei in AziëGroei was er met name in China, Hongkong, Indonesië, Afrika en Zuidoost-Europa. In West-Europa kwamen de volumes door lastige marktomstandigheden lager uit. De omzet van consumentenproducten in Azië steeg in het eerste halfjaar 25,8 procent naar 1,39 miljard euro.

KindervoedingDe verkopen van kindervoeding, ingrediënten voor kindervoeding en gecondenseerde melk namen in alle markten toe. De omzet van zuiveldranken nam ook toe bij een lichte afname van het volume. Lagere verkoopprijzen zorgden voor druk op de omzet van basiszuivelproducten.

Roelof JoostenIn de huidige onzekere markten een goed resultaat, zegt topman Roelof Joosten. "Het bewijst het succes van de in 2010 ingezette strategie om ons te richten op groei en waardecreatie. Voor de leden-melkveehouders hebben we de daling van de garantieprijs gedeeltelijk in de melkprijs weten te compenseren dankzij onze sterke merkenposities en kostenverlaging."

FrieslandCampina spreekt geen concrete verwachting uit over het resultaat voor het gehele jaar. De opbrengstprijzen van de basiszuivelproducten blijven ook in het tweede halfjaar waarschijnlijk onder sterke druk staan. Vooral doordat het wereldwijde aanbod van melk licht zal toenemen en de vraag naar zuivelproducten nauwelijks zal groeien.