Nieuws Actueel

Present Media ontwikkelt app die Enschedeërs in bijstand moet helpen in zoektocht naar werk

Van onze redactie 7 mei 2015

Telefoon Thinkstock

Iedere gebruiker krijgt via zijn mobiele telefoon dagelijks informatie die relevant is voor zijn of haar individuele situatie. Het persoonlijke profiel wordt samengesteld op basis van het cv, een aantal tests via internet en het klikgedrag. Dat gebeurt voor een deel geautomatiseerd. Op de achtergrond kijkt een begeleider ‘van vlees en bloed’ mee.

Mensen motiveren

Het concept is ontwikkeld door het Enschedese bedrijf Present Media, in samenwerking met het Werkplein Twente. Volgens Present Media-directeur Arjan van Liere is het voor werkzoekenden soms moeilijk om in het enorme aanbod zelf de juiste informatie te vinden. Daar komt volgens hem bij dat mensen die langere tijd werkloos zijn, vaak gedemotiveerd zijn in de zoektocht naar een nieuwe baan. „Deze mensen willen we motiveren en zelfredzaam maken, zodat ze op eigen kracht werk kunnen vinden”, licht Van Liere toe. „Als we hun drijfveren kennen, kunnen we mensen informatie op maat aanreiken en hen bewegen om in actie te komen. Zodat ze met zelfkennis en een opgeheven hoofd bij een sollicitatiegesprek kunnen zitten.”

150 deelnemers

Voor een pilot met de app heeft de gemeente Enschede 150 bijstandscliënten uitgenodigd om op vrijwillige basis mee te doen aan het project. Het gaat om mensen die niet langer dan twee jaar zonder werk zitten en daardoor een relatief kleine afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Werkplein Twente begint nog een tweede pilot om mensen in de bijstand aan een baan te helpen. Zij kunnen voortaan gebruikmaken van het digitale aanbod van het UWV, dat ook voor mensen met een werkeloosheidsuitkering wordt ingezet, zoals de website werk.nl.

Onderzoek naar effecten

De Universiteit Twente onderzoekt de effecten van de beide projecten. Volgens de initiatiefnemers is bij de andere Twentse gemeenten en ook landelijk veel belangstelling voor de resultaten.

Foto: Thinkstock