Nieuws Actueel

Pro-Bewegen: Gezonder leven, beter werken

Van onze redactie 2 september 2015

Pro Bewegen Michel Kerver

“Ons doel is het begeleiden van bedrijven of instellingen naar een gezonde organisatie met optimaal gemotiveerde medewerkers, een mooie combinatie. Ik ben toch vooral een organisator en met een passie voor een gezonde leefstijl.”

Pro-Bewegen maakt deel uit van een groep ondernemingen, waaronder Slimmer Zorgen en Pro-F. Daarbinnen werkt Kerver aan een innovatieve aanpak van gezondheidsvraagstukken. Dat doet hij samen met twee compagnons die hij al sinds hun schooltijd kent. Het gezamenlijke zit vooral in de aanpak, de visie en de missie. Kerver: “We willen een voorbeeldinstelling zijn die mensen begeleidt qua zorg en bewegen op een vooruitstrevende, innoverende en zo effectief mogelijke manier.”

Re-integratieVroeger richtte Pro Bewegen zicht vooral op re-integratie. Kerver: “Er is op de arbeidsmarkt sprake van relatief veel uitval, bijvoorbeeld door medewerkers die met emotionele of fysieke klachten thuis zitten. Dat betekent een kostenpost die vaak zwaar op het budget van de werkgever of de overheid drukt.”

VitaliteitInmiddels ligt de focus meer op de organisatie of onderneming zelf, met name op de vitaliteit van de totale organisatie. “Gezonde medewerkers hebben plezier in het werk; ze presteren beter, zijn minder vaak ziek en bereiken vitaal hun pensioen. Pro-Bewegen begeleidt organisaties naar een gezonde organisatie met duurzaam inzetbare medewerkers. Mobiliseren, motiveren en inspireren staan hierbij centraal. Als werkgever heb je veel invloed op de vitaliteit van werknemers. Bij Pro-Bewegen geloven wij dat vitaliteit een onderdeel van de bedrijfscultuur moet zijn. Dat heeft veel voordelen, zoals betere secundaire arbeidsvoorwaarden, hogere werknemerstevredenheid en productiviteit, een lager ziekteverzuim, etcetera. Wij geloven niet in ad-hoc en losse inzet van bijvoorbeeld korting op een fitnessabonnement of een PMO. Wij gaan duurzame relaties aan om organisaties en bedrijven te begeleiden naar een vitale bedrijfscultuur.”

Vitale agendaPro-Bewegen analyseert wat er al goed gaat, kijkt naar het wensbeeld binnen de organisatie voor de toekomst en beoordeelt wat nodig is om daar te komen. Kerver: “Hiertoe ondernemen we de juiste acties. Vaak voeren we bij bedrijven een vitale agenda in met alle activiteiten op het gebied van vitaliteit en communicatie gedurende het jaar. We verleggen de focus van probleemanalyse naar realisatie van wat wenselijk is voor de toekomst. Het is onze strategie om bedrijven zo ver te krijgen dat er een cultuurverandering ontstaat, waarbij de wederzijdse betrokkenheid groter wordt. Daarbij fungeren wij als trigger.”

Vrije tijdDat het organiseren Kerver in het bloed zit, blijkt ook in zijn vrije tijd. Jaarlijks organiseert hij met een aantal vrienden een event voor het goede doel, vanuit hun stichting GDVP. Dat begon in 2013 door met een groep de Alpe d’Huez op te fietsen voor de kankerbestrijding. Gekscherend vervolgt hij: “Met vrienden, van vrienden, vóór vrienden. Ik ben een entertrainer en ben, net als in mijn werk, graag de spin in het web. Dit jaar hebben we een goede-doelenfeest georganiseerd in ’t Bölke in Enschede. De zevenhonderd kaartjes waren binnen drie dagen uitverkocht. Het thema was dit keer ‘Buitenspelen.’ Ieder kind moet buiten kunnen spelen, in beweging zijn. Van de opbrengst kochten we tafeltennistafels voor scholen en een zorgboerderij.”

BoekeloBuitenspelen heeft ook een rol gespeeld bij de keuze om in Boekelo te gaan wonen met partner Maaike, dochtertje Meis van vier en babyzoontje Sep. Dat was een bewuste keuze: “We zochten rust en ruimte, vooral voor onze kinderen. Die hebben we hier gevonden. Toch mis ik de stad wel een beetje. Ik ben opgegroeid binnen de singels van Enschede; dus even op het fietsje naar de binnenstad, een terrasje pakken in de zomer. Ik ken heel veel mensen en die kom je vaak onderweg tegen.” Lachend: “Vaak ben ik dus wel een tijdje onderweg. Misschien dat we over een paar jaar de stad weer opzoeken.”

ToekomstWat wenst Kerver voor de toekomst? “Ik hoop dat ons bedrijf succesvol blijft, dat we gezond blijven en dat ik bewust kan genieten van mijn gezin en mijn opgroeiende kinderen. Ik wil een leefstijl die we zelf promoten en dat doe je niet door tachtig uur per week te werken. Daar let ik op, je bent immers ambassadeur van wat je doet.”

Meer lezen? In Twentse Zakenmannen vind je 43 verhalen van ondernemers uit de regio. Op de site komt elke woensdag en zondag een artikel uit het magazine voorbij. Wie liever een gedrukt exemplaar leest, kan het magazine voor 6,95 euro bestellen door een mailtje te sturen naar info@oost.deondernemer.nl.

Foto: Twentse Zakenmannen