Nieuws Actueel

Puma holt achteruit

Rik Nizet 14 mei 2014

De Duitse sportkledingfabrikant Puma heeft het afgelopen kwartaal bijna 30 procent minder winst gemaakt. Dat maakte het bedrijf woensdag bekend.

De nettowinst kwam uit op 36 miljoen euro, tegen 50 miljoen euro in het eerste kwartaal vorig jaar. Puma had onder meer last van negatieve wisselkoerseffecten. Maar ook aangepast aan de valutaschommelingen, daalden de verkopen van Puma afgelopen kwartaal met 0,5 procent tot 726 miljoen euro.

Nike en AdidasPuma worstelt al enige tijd om marktaandeel met zijn grotere concurrenten Nike en Adidas. Dit jaar hoopt het bedrijf de weg naar winstgevende en duurzame groei terug te vinden, onder meer door investeringen in marketing. Het Duitse sportmerk levert komende periode onder meer de tenues voor acht nationale ploegen op het WK voetbal in Brazilië. In augustus wordt daarnaast een grote campagne gelanceerd, waaraan atleten als sprinter Usain Bolt, voetballer Mario Balotelli en golfster Lexi Thompson deelnemen.

Het resultaat van afgelopen kwartaal was in lijn met de verwachtingen van Puma zelf en met die van analisten. De directie van het Duitse sportmerk handhaaft zijn verwachting om in heel 2014, bij stabiele wisselkoersen, ongeveer evenveel omzet te boeken als vorig jaar. Puma rekent daarnaast op een lichte verbetering van de bruto winst.