Nieuws Actueel

Radars van Thales moeten Nederlands luchtruim verdedigen

Van onze redactie 22 april 2015

Thales george nusmeijer

Deze radars, die normaal op marineschepen ronddraaien, komen eind 2018 op de grond te staan in Nieuw-Milligen bij Apeldoorn en Wier bij Leeuwarden. Van daaruit kunnen ze het luchtruim in en buiten ons land tot 2.000 kilometer ver en hoog in de gaten houden. Voor Thales is dit een belangrijke opdracht. De luchtmacht wordt hiermee namelijk de launching customer (eerste klant) voor de grondgebonden versie van de radar. Daarmee wil Thales de internationale markt op. Duitsland en Denemarken hebben al interesse in de Smart-L. Volgens Hans Pieper, verantwoordelijk voor de contracting bij Thales, zal het bedrijf de acquisitie gaan opvoeren nu de eerste klant over de brug is.

Het contract dat Thales woensdagochtend in Hengelo tekent met de Defensie Materieel Organisatie bezegelt niet alleen het onderhoud aan de twee grondradars, maar ook het onderhoud aan vier Smart-L-radars van de marine, gedurende zestien jaar.

Tour de France

Naast de beveiliging van het luchtruim, gaat Thales ook een belangrijke rol spelen bij de beveiliging van de Tour de France. De wielerkoers start deze zomer in Utrecht. Daarmee zoekt Thales meer en meer de markten buiten die van defensie op. Voor de Tour de France mag het bedrijf de software ontwikkelen waarmee politie, busvervoerders, brandweer, ambulancedienst en veiligheidsdiensten contact met elkaar onderhouden. Die software zorgt ervoor dat bij calamiteiten - denk bijvoorbeeld aan een volgauto die het publiek inrijdt - alle diensten die op dat moment moeten worden gewaarschuwd, direct op de hoogte zijn van wat er aan de hand is.

Foto: George Nusmeijer