Nieuws Actueel

‘Rampondernemer’ Frank Krake: ‘Het negatieve ombuigen naar iets positiefs’

Van onze redactie 5 augustus 2015

ZM Rampondernemer 2

Hij is koud vijf maanden directeur/eigenaar van tuinmeubelenbedrijf Unimeta als op 13 mei 2000 de vuurwerkramp in Enschede de Bamshoeve, waar de gehele voorraad ligt opgeslagen, verwoest. In 2001 is Frank Krake voor een tuinmeubelenbeurs op weg naar Amerika, als zijn vliegtuig moet uitwijken naar Canada. Het is 9/11 en New York is getroffen door een terroristische aanval. Het heeft tot gevolg dat hij zijn export naar Amerika kan vergeten. Een kleine twee jaar later zit Krake midden in de brandhaard als het virus SARS in China uitbreekt. Externe factoren waar je geen grip op hebt. In 2005 gaat Unimeta uiteindelijk failliet. Opeens zit hij thuis in Hengelo, zonder uitkering, maar met een hypotheek, een vrouw en drie kinderen.

AvontuurHij begint vol goede moed aan een volgend avontuur. Hij start met Bukatchi, importeur en distributeur van tuinmeubelen, en zet het succesvol op de kaart. In 2011komt TiTa Tuinmeubelen.nl erbij, een nieuwe en winstgevende loot aan de stam.“Wij zagen dat door de opkomst van het internet de wereld op zijn kop ging. Mijn gevoel zei me: ‘We moeten iets doen, anders zijn we over vijf jaar kapot’.” In 2012 verkoopt hij beide bedrijven aan een participatiemaatschappij.

Presentaties“De verkoop van mijn bedrijven zorgde voor lucht. Ik nam mij voor om alleen nog maar dingen te doen waar ik echt mijn ei in kwijt kon. Ik begon lezingen en presentaties te geven, het land in te gaan met mijn verhaal. Een derde van mijn tijd sta ik tegenwoordig op het podium. Mijn publiek bestaat uit businessclubs, allerlei bedrijven, banken en universiteiten. Het maakt me niet uit of ik voor twintig mensen sta of voor achthonderd. Het is mijn drive om de beste spreker te zijn. Ik ben er het levende bewijs van hoe je het negatieve ombuigt naar iets positiefs. Ik begin mijn presentaties altijd met doffe ellende, maar aan het eind is het lachen, gieren, brullen. Ik verkoop mijn boeken zelf na afloop of maak een deal met de organisatie. Ik doe momenteel ook de research voor een nieuw boek, maar daar wil ik nog niks over kwijt.”

‘De Hand van Maradona’Tijdens een bezoek aan Amerika stuit Krake bij toeval op een fantastisch concept. Hij loopt een store binnen, die gespecialiseerd is in unieke en gesigneerde memorabilia van sporthelden. Hot Stuff in Amerika! ‘Dat wil ik ook’, flitst door zijn hoofd. Hij is zelf behoorlijk sportgek en heeft al het nodige stof doen opwaaien als hoofdsponsor van De Graafschap. “Weer terug in Nederland vond ik via Google Harm Jan Deuring,” vertelt hij. “Hij was op zijn zolderkamer bezig met datzelfde vak. We hebben de handen ineen geslagen en zijn per 1 januari 2015 samen eigenaar van ‘De Hand van Maradona’, een webwinkel die persoonlijk gesigneerde memorabilia van sporthelden levert.”

Voetbalshirts, voetbalschoenen, ballen, posters; elk item is persoonlijk gesigneerd door de grootste voetballers ter wereld. Wil je de schoenen van Ronaldo met handtekening? Geen probleem. Een gesigneerd shirt van Messi of Van Persie? Of liever het shirt met de krabbel van Maradona, Totti of Pirlo? Een persoonlijke boodschap met jouw naam, geschreven door je favoriete sportheld? Het is allemaal mogelijk. Elk stuk is prachtig ingelijst en voorzien van foto’s van de helden tijdens de signeersessie en in actie. Je krijgt er een waterdicht echtheidscertificaat bij met een hologram dat weer correspondeert met de sticker in de lijst.

Memorabele momenten “We werken samen met een Engels bedrijf, ze zijn er daar gek op. Wij bedienen de Europese markt, Nederland, België, Duitsland en Scandinavië. Inmiddels is er een showroom in Groningen en zijn we bezig onze producten in de fanstores van de betaald voetbal clubs te krijgen. We werken ook voor voetbalclubs als het gaat om hun persoonlijke memorabele momenten, een jubileum, fundraise event of een afscheid. Daar maken we in opdracht een mooie compositie van. De fans en de sponsors hebben op deze manier een uniek aandenken. Het ligt er maar aan wat je uit wilt geven, een unieke ingelijste poster heb je al voor 99 euro.”

Het gaat goed met De Rampondernemer, hij doet wat hij leuk vindt. Onlangs was hij weer in New York, ditmaal met zijn vrouw en kinderen. En zat hij in Las Vegas, bij een optreden van Meat Loaf.“Je moet ernaar streven om in het leven een dubbeltje jouw kant op te trekken,” zegt hij.

Meer lezen? In Twentse Zakenmannen vind je 43 verhalen van ondernemers uit de regio. Op de site komt elke woensdag en zondag een artikel uit het magazine voorbij. Wie liever een gedrukt exemplaar leest, kan het magazine voor 6,95 euro bestellen door een mailtje te sturen naar info@oostdeondernemer.nl.

Foto: Twentse Zakenmannen