Nieuws Actueel

Ranja en 'koppijnbier' Oranjeboom maken comeback

Bram de Vrind 23 maart 2015

Oranjeboom bier comeback

Het roemruchte Oranjeboom bier en de ouderwetse Ranja keren terug. Oranjeboom wordt op 1 mei opnieuw gelanceerd.

Exota gaat weer bruisen

De 'enige echte' limonade komt deze week bij zo'n 600 winkels in de schappen te liggen, waaronder alle filialen van Jumbo. Eerder maakten de drankmerken Tjolk en Exota een comeback.

EenheidsworstJochem Schouten is de man achter de herintroductie van Ranja. De voormalig manager bij voedingsmiddelengigant Heinz zegt in te spelen op de groeiende behoefte aan lokale en nationale producten 'in een tijd dat multinationals vaak alleen nog maar mondiale eenheidsworst distribueren.'

MayonaiseHij merkte bijvoorbeeld bij Heinz dat een zo goedkoop mogelijke mayonaise over de hele wereld werd gedistribueerd, terwijl mayonaise in landen voor verschillende doeleinden wordt gebruikt.

SkolBiermerk Oranjeboom komt voor de tweede keer terug op de markt. Toenmalig eigenaar Allied Breweries verving het begin jaren zeventig voor het merk Skol, maar kwam daar later op terug. Tien jaar geleden werd het merk, inmiddels weggezet als 'koppijnbier', opnieuw van de markt gehaald.

DuitslandUnited Dutch Breweries gaat het opnieuw laten brouwen, nu in Duitsland.

Ranje RienesRanja werd in 1920 ontwikkeld door de Groningse drankenfabrikant C. Polak & Zn. Het werd populair dankzij de promotie met het mannetje Ranje Rienes. De nieuwe Ranja zal echter bestaan uit een andere formule dan de ouderwetse, aldus Schouten in de Volkskrant. "Wij gaan terug naar de basis met vijf ingrediënten. Geen zoetstoffen en kleurstoffen meer."