Nieuws Actueel

Reclame voor mobieltjes flink toegenomen in 2014

Rik Nizet 7 maart 2015

Mobiel telefoon 335

Er wordt flink gevochten om de gunsten van de consument als het om mobiele telefonie gaat. In 2014 werd er flink meer uitgegeven aan reclame voor mobiele telefonie. Ten opzichte van 2013 werd er 18 procent meer besteed aan het werven van klanten. Niet alleen door fabrikanten van telefoons, maar ook door providers en retailers werd er uitvoering gelonkt naar potentiële klanten.

Er valt tegenwoordig veel te kiezen bij het nemen van een mobiel abonnement. Het is dus belangrijk om gehoord te worden op de markt. De grootste toename was te zien bij radioreclame, daar gingen de reclamebudgetten met 68 procent omhoog. Ook bij outdoorreclame was er met 21 procent een flinke toename. Bij tijdschriften viel er echter wel een daling waar te nemen, van 27 procent.

ProvidersVoornamelijk mobiele providers trokken veelvuldig de portemonnee, zij gaven 19 procent meer uit dan in 2013. Vodafone spande wat betreft de grote providers de kroon met een stijging in het reclamebudget van 73 procent. Bij de kleinere aanbieders was er bij Tele2 de grootste stijging te zien, maar liefst 190 procent meer geld werd er aan reclame uitgegeven.

FabrikantenBij de producenten was er een stevige daling waar te nemen in de uitgaven aan reclame. Zij gaven 38 procent minder uit aan promotie voor hun producten. Samsung gaf het meeste uit, maar ook bij dit bedrijf werd er minder uitgegeven aan reclame, één procent.

RetailBij de retail was er wel een stijging in de uitgave van reclamegelden. De grootste speler in deze markt was belsimpel.nl . Deze aanbieder van telefoons gaf 1,6 miljoen euro aan reclame uit, een toename van 94 procent . Bij de rest van internetaanbieders gingen de uitgaven ook enorm omhoog, gezamenlijk gaven ze 600 procent meer uit. Bij de andere winkeliers werd er 183 procent meer uitgegeven.

Bron: Telecompaper.com