Nieuws Actueel

Reconstructie: Zelfs hakbijl kan Andreas Lubitz niet stoppen

Bram de Vrind 27 maart 2015

Andreas lubitz reconstructie germanwings vliegramp 335

Passagiers schreeuwen, de gezagvoerder probeert de cockpitdeur in te slaan met een hakbijl. Maar Andreas Lubitz geeft geen kik als hij het Germanwings-toestel naar een Alpenwand stuurt. Het leven van de andere inzittenden interesseerde hem niet, analyseert hoogleraar suïcidepreventie Ad Kerkhof. Een reconstructie van hoe de copiloot van vlucht 4U9525 zichzelf en 149 anderen de dood injoeg.

Lees ook:

Alles over vliegcrash Germanwings 'Andreas Lubitz was blij met baan' 'Ik was de laatste die ramptoestel zag' Iris Claassen zat in ramptoestel Beelden vliegtuigcrash Germanwings

"Deze man was waarschijnlijk zo radeloos, zo wanhopig en vastbesloten om een eind aan zijn leven te maken dat hij geen rekening heeft gehouden met al die mensen en de nabestaanden. Mensen die suïcide plegen, denken vaak alleen aan zichzelf. Ze hebben oogkleppen op. Ik heb gesproken met mensen die een suïcidepoging gedaan hadden en die zeiden: ik heb de dagen ervoor helemaal niet aan mijn vrouw en kinderen gedacht. Dat speelde helemaal niet", zegt hoogleraar suïcidepreventie Ad Kerkhof van de VU in Amsterdam tegen het AD. De Persdienst maakte een reconstructie.

Om 10.01 uur stijgt de Airbus A320 van Germanwings op vanuit de luchthaven El Prat bij Barcelona. Gezagvoerder Patrick Sonderheimer en copiloot Andreas Lubitz praten de eerste twintig minuten ontspannen met elkaar in het Duits.

Het is 10.27 uur als het toestel boven Zuid-Frankrijk zijn kruishoogte op 11,5 kilometer bereikt. De automatische piloot gaat aan, het weer is prima: geen bewolking en weinig wind.

ToiletLubitz antwoordt laconiek als Sonderheimer om 10.31 uur de briefing over de rest van de vlucht doet en de landingsprocedure van het vliegveld van Düsseldorf doorneemt. De gezagvoerder vraagt zijn copiloot daarop de besturing over te nemen. Hij verlaat de cockpit, waarschijnlijk voor een bezoekje aan het toilet.

Als Lubitz de controle over het toestel heeft, zet hij - naar het schijnt - zijn duistere plan in werking. Hij laat het vliegtuig direct met opzet dalen en het komt in een vrije neerwaartse vlucht terecht. De exacte reden van de actie is onbekend, maar alles wijst erop dat het om een bewuste actie gaat waarbij hij zichzelf en de passagiers naar een gewisse dood vliegt.

Tot op het moment van de crash blijft de ademhaling van Lubitz normaal. Hij leeft dus maar onduidelijk is of hij bij bewustzijn is.

Emegency codeGezagvoerder Sonderheimer keert tussen 10.31 en 10.35 uur terug van het toilet en vraagt Lubitz de deur van de cockpit open te maken, waarschijnlijk door te kloppen. De copiloot kan de gezagvoerder via een camera op een monitor zien staan en vervolgens de deur met een knopje naast hem ontgrendelen. Er gebeurt echter niets.

Na nog een paar keer bonzen op de deur, zet Sonderheimer een noodprocedure in werking. Hij toetst de 'emergency code' in op een toetsenbordje naast de deur. In de cockpit gaat daarop een zoemer af en na 30 seconden zal de deur vanzelf openen.

De piloot in de cockpit kan deze procedure echter overrulen, door de deur mechanisch op slot te draaien, of via een knopje op het bedieningspaneel. Deze procedure is bedacht om eventuele kapers buiten de deur te kunnen houden. Het is onduidelijk wat Lubitz precies heeft gedaan, maar Sonderheimer komt niet binnen.

De luchtverkeersleider in Marseille vraagt de piloten ondertussen om contact op te nemen en de alarmeringsprocedure in werking te zetten voor een noodlanding op een van de omliggende vliegvelden. Lubitz reageert niet.

HakbijlOm 10.35 uur vliegt het toestel boven de Franse Alpen. Omdat er geen antwoord komt uit de cockpit en het toestel blijft dalen, slaat de Franse dienst voor de burgerluchtvaart alarm. Een gevechtstoestel van de Franse luchtmacht, een Mirage 2000D, stijgt op om poolshoogte te nemen bij het Germanwings-vliegtuig.

Het bonzen op de cockpitdeur wordt steeds luider, legt de cockpit voicerecorder vast. Geprobeerd wordt de deur open te breken. Daarbij werd volgens de Duitse krant Bild zelfs een hakbijl gebruikt, die als onderdeel van de veiligheidsuitrusting in het toestel aanwezig is. Tevergeefs.

Cockpitdeuren zijn sinds de aanslagen van 11 september 2011 gepantserd. Zelfs met een handgranaat is de deur niet open te krijgen.

Gegil en geschreeuwHet vliegtuig is inmiddels zover gedaald dat het alarm afgaat dat de grond dichtbij komt. Lubitz blijft normaal ademen. Een herder ziet het vliegtuig laag over de Alpentoppen scheren. Het Franse gevechtstoestel vliegt vlakbij de Airbus.

Om 10.40 uur is op de recorder voor het eerst gegil en geschreeuw hoorbaar van passagiers. Een klap volgt. Waarschijnlijk raakt het toestel eerst een richel voordat het crasht.

Om 10.40 uur en 47 seconden verdwijnt het vliegtuig van de Franse radar, exact op de plek waar de brokstukken zijn gevonden.

De reconstructie is gebaseerd op informatie Franse Openbaar Ministerie, Lufthansa en luchtvaartexpert Nico Voorbach, directeur van het onafhankelijke World Aviation Forum

//