How-to Recreatie en toerisme

Waarom gespecialiseerde vakantie-aanbieders wel succesvol zijn

De tijd dat er in elk winkelcentrum een reisbureau zat, ligt ver achter ons. Tegenwoordig kan iedereen met een internetverbinding een vliegticket boeken. Toch zijn ze er nog, de reisbureaus, en ze doen het goed. Lees hier waarom met name de gespecialiseerde vakantie-aanbieders wel succesvol zijn.

Gert-Jan Buijs en Toine Damo 21 november 2019

Dany Joan de Rijcke van der Gracht Mama Loves

Dany-Joan de Rijcke van der Gracht van Mama Loves Ibiza (foto: PixProfs).

,,Vanaf het moment dat ik 16 jaar geleden voor het eerst op Ibiza kwam met mijn vriend, was ik meteen verkocht aan dat eiland. Het is niet dat ik nou zo’n party animal ben. Ibiza is gewoon een heel mooi eiland, met prachtige natuur,'' vertelt Dany-Joan de Rijcke van der Gracht van Mama Loves Ibiza in Loon op Zand.

,,Toen ik moeder werd ging ik nog steeds naar Ibiza, uiteraard naar plekjes waar je ook goed met kinderen heen kunt. Zo kwam ik op het idee daar iets mee te doen. Daar komt de naam Mama Loves Ibiza ook vandaan. Ik verzorg reizen naar het eiland, maar ik geef op mijn website ook veel tips over restaurants en leuke strandjes en eettentjes, plekken waar je ook goed met je gezin naartoe kunt. Van de meeste accommodaties ken ik de eigenaren persoonlijk. Doordat ik vaste prijsafspraken heb met de accommodaties kan ik concurrerend werken. Mijn verdienmodel zit in de commissie die ik krijg.''

Taai

De Rijcke van der Gracht: ,,Ik ben twee jaar bezig. De eerste driekwart jaar was het heel taai. Nu gaat het inmiddels best goed, maar ik moet nog wel aan m’n marketing werken, zorgen dat ik bij Google hoger kom te staan. Ik heb intussen ongeveer vijftig klanten op Ibiza gehad. Omdat het zo populair is, is Ibiza wel een duur eiland. Je kunt het zo gek maken als je wilt. Maar het is mogelijk voor iedereen wat wils te vinden. Je kunt ook een huis huren met twee gezinnen, dan is het zeker te doen. Ik ben nu ook begonnen met moeder/dochter-retraites.''

Agriturismo

,,Nee, agriturismo is iets anders dan een caravannetje bij de boer. Het is wel iets luxer. Het gaat om landgoederen waar de eigenaar behalve landbouwactiviteiten een landhuis hebben met kamers of appartementen,'' zegt Jeannine Seghers van Gigi Travel. Ze is gespecialiseerd in de verhuur van agriturismo's in Italië. ,,Sinds ik op mijn 17de voor het eerst in Italië kwam, ben ik verliefd op het land, het eten, de taal. Ik heb daarna de Hogeschool voor Toerisme gedaan en nog even in de ‘normale’ reiswereld gezeten. Later heb ik drie maanden de taal gestudeerd in Sienna. Daar was agriturismo toen net in opkomst. Ik heb daar mensen leren kennen waar ik zaken mee kon doen. Inmiddels heb ik bestemmingen in heel Italië.''

''Ik bezoek alle accommodaties die ik in mijn pakket heb ook zelf. Dat is mijn toegevoegde waarde''

Jeannine Seghers, Gigi Travel

Toegevoegde waarde

De meeste van Seghers haar klanten zijn uiteraard grote Italië-liefhebbers. ,,Ik bezoek alle accommodaties die ik in mijn pakket heb ook zelf. Dat is mijn toegevoegde waarde. Je moet mijn klanten zoeken in het midden tot hoge segment... Dat varieert in het hoogseizoen van 700 tot 1.800 euro per week. Mensen zien vaak op internet door de bomen het bos niet meer. Ik krijg regelmatig van vaste klanten te horen: ‘zeg jij maar waar we dit jaar naartoe gaan’. Ik schat dat ik per jaar ongeveer 3.000 gasten op reis stuur.''

Zakenreizen

Edwin Merk van Uniglobe Two Travel is gespecialiseerd in zakenreizen. ,,Vroeger reed ik nog naar de klanten om tickets af te geven maar tegenwoordig gaat alles digitaal. Bedrijven besteden zakenreizen graag uit, je kunt het vanzelfsprekend zelf regelen, maar dat kost tijd. Je kunt geld besparen omdat wij de meeste opties hebben. Veel bedrijven hebben ook een reisbeleid. Die willen niet met bepaalde luchtvaartmaatschappijen vliegen. Of juist wel. Moet iedereen automatisch businessclass vliegen: ja of nee? Zijn er veiligheidsissues? Daarnaast, zakenreizen moeten vaak toch wel enig comfort bieden.''

''Veel bedrijven hebben ook een reisbeleid. Die willen niet met bepaalde luchtvaartmaatschappijen vliegen of juist wel''

Edwin Merk, Uniglobe Two Travel

Netwerkorganisatie

Merk: ,,Wij zijn aangesloten bij de franchiseformule Uniglobe. De kracht daarvan is dat we inkoop, marketing en technologie gezamenlijk hebben. Het is misschien meer een netwerkorganisatie. Ongeveer 600 bedrijven reizen regelmatig met ons. Dat zijn middelgrote tot grote bedrijven. Hun afname varieert van enkele reizen per dag tot een paar per maand. Wij regelen meestal alles, verblijf, transfers, parkeerplaats. Het bedrijf geeft aan wanneer ze heen en terug willen. Wij komen met enkele voorstellen. We organiseren ook steeds vaker groepsreizen, voor het personeel, voor brancheorganisaties of handelsmissies.”