Nieuws Recreatie en toerisme

Deze twee vrienden stampen in maand tijd boerencamping uit de grond

Wakker worden tussen de schapen, daarna slootje springen en spelen in de hooiberg, een potje klompengolf en ’s avonds marshmallows roosteren bij een kampvuur. Dat is het idee van de twee jeugdvrienden Jan-Willem Both (46) uit Bodegraven en Hans van der Stok (45) uit Harmelen. In minder dan een maand stampen zij in Kamerik een boerencamping uit de grond.

Janet de Vos (AD) 18 juni 2020

Boerderij

Ondernemers Hans van der Stok van Boerderij Boerinn (rechts) en Jan-Willem Both van Lever Reizen besloten om een boerencamping te beginnen. Foto: Marnix Schmidt

April, mei, juni, juli en september zijn normaal gesproken dé maanden dat bedrijven, scholen en organisaties vergaderen en poldersporten op de Boerinn. Het complex in Kamerik is daar volledig op ingericht: er zijn horecagelegenheden, (feest)zalen poldersportactiviteiten en er is kanoverhuur. Maar door corona is het veel rustiger dan anders.

,,We bestaan dit jaar 25 jaar, maar het is niet het jubileumjaar geworden wat we voor ogen hadden”, vertelt Hans van der Stok, financieel directeur bij de Boerinn, in het AD. ,, Met de gedachte ‘wat kunnen we wel’ ontstond het idee voor een camping. We hebben de ruimte en faciliteiten zoals douches en toiletgebouwen en we hebben alles in huis voor leuke activiteiten.”

''Veel Nederlanders willen dit jaar in Nederland blijven en gezinnen zijn na al die weken thuis toe aan vermaak. Dat bieden wij''

Jan-Willem Both, ondernemer

Back to basic op camping

Van der Stok vroeg jeugdvriend Jan-Willem Both, die hij kent sinds de kleuterschool in Montfoort, om te helpen. Both is eigenaar van het Bodegraafse Lever Reizen, dat gespecialiseerd is in het organiseren van wintersportreizen voor scholen, en ook zijn business is door corona hard getroffen. Samen werken ze nu keihard om op 4 juli een pop-upcamping te openen die twee maanden gaat draaien en gericht is op gezinnen met kinderen tot veertien jaar.

,,Op 25 tot 50 ruime plekken kunnen kampeerders terecht met hun eigen tent, caravan of camper. De plekken zijn verdeeld over meerdere veldjes, sommige omheind en andere met poldersportattributen. Het is back to basic, maar niet primitief en uiteraard coronaproof. De camping kan ook goed bestaan naast de andere activiteiten van de Boerinn”, vertelt Van der Stok.

Boerenlounge

Het campinggedeelte wordt autovrij, zodat kinderen kunnen spelen met fietsen, steppen en skelters. De jongveestal is straks de plek voor animatie en binnenactiviteiten en een grote tent en horecagelegenheid wordt de centrale plek om in te checken, voor koffie, feesten en bingo’s en boerenlounge (chillen op hooibalen).

,,Veel Nederlanders willen dit jaar in Nederland blijven en gezinnen zijn na al die weken thuis toe aan vermaak. Dat bieden wij. Gasten kunnen meedoen aan klompengolf, voetbaltoernooien, slootje springen, poldersporten, speurtochten, voorleesuurtjes, een kinderclub in de ochtend en bijvoorbeeld een kampvuur ‘s avonds. En altijd goed: er zijn dieren als konijnen, schapen, geiten en ezels”, vertelt Both.

''We hebben speciale thuiswerkplekken, zodat een van de ouders kan werken terwijl de rest vakantie viert''

Hans van der Stok, ondernemer

Thuiswerken op de camping

Een weekje kamperen kost 275 euro voor twee personen, daar zijn de huur van een kampeerplek met elektriciteit en twee grote activiteiten, zoals klompengolf of boogschieten, bij inbegrepen. Willen gasten meer activiteiten, dan zijn die bij te boeken. Kleinere activiteiten, zoals de kinderclub, zijn gratis. Gasten kunnen zelf koken of gebruikmaken van de horeca, meedoen aan activiteiten of eropuit in het Groene Hart en zelfs doorwerken.

,,We hebben speciale thuiswerkplekken, zodat een van de ouders kan werken terwijl de rest vakantie viert. Met als voordeel: tussen de middag een broodje bij de tent en ‘s avonds echt vakantie. Die thuiswerkplekken en andere activiteiten kunnen ook niet-campinggasten boeken. Kanoën heeft de laatste maanden bijvoorbeeld echt een vlucht genomen. We herontdekken hoe mooi het Groene Hart is.”

Both vult aan: ,,Mensen hebben behoefte aan back to basic, kijk naar de populariteit van wandelen en fietsen. Dit sluit erop aan. Ik zie al helemaal voor me hoe kinderen de hele dag op blote voeten of laarzen rondlopen en spelen terwijl de ouders ontspannen. Persoonlijk geeft het ons ook energie en wie weet bevalt het zo goed, dat we de camping volgend jaar weer opzetten.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.