Nieuws Actueel

Regionale inrichting doelgroepenvervoer biedt kans voor lokale taxibedrijven

Van onze redactie 14 september 2015

Taxi

Bij de nieuwe, regionale inrichting van het doelgroepenvervoer willen de zeven samenwerkende Achterhoekse gemeenten goed naar lokale vraag en aanbod kijken. Per 1 januari 2017 nemen de Achterhoekse gemeenten de organisatie van onder meer Regiotaxi en het leerlingenvervoer over van de provincie.

De basismobiliteit wordt een vervoersstelsel waarin Regiotaxi, leerlingenvervoer en WMO-vervoer worden samengevoegd in zeven Achterhoekse gemeenten.Een nieuwe, door de gemeenten op te zetten vervoercentrale moet het allemaal gaan regelen. Waar deze afdeling moet komen, is nog onduidelijk. Als daar een vraag binnenkomt voor een Regiotaxi, moet worden bekeken hoe daaraan het best kan worden voldaan. Misschien door leerlingenvervoer dat toevallig toch in de buurt is. „Maar gewoon op de bus stappen kan ook een prima idee zijn”, zegt Peter Drenth, wethouder Mobiliteit in Doetinchem.

Zorgindicatie„Aan de hand van de vraag worden aangesloten taxibedrijven, van klein tot groot, ingeschakeld. Overigens blijft de zorgindicatie van een klant leidend. Dus een autistisch kind wordt niet vervoerd in een busje vol met ADHD-kinderen.”

Burgemeester Joost van Oostrum van Berkelland geeft aan dat in Berkelland specifiek initiatieven als de buurtbus Eibergen-Rekken-Haaksbergen worden meegewogen, en bijvoorbeeld de Needse Vlearmoesbus. In Berkelland ging het bij Regiotaxiritten de afgelopen jaren gemiddeld in 70 procent van de gevallen om ritten die begonnen en eindigden in de gemeente; 17 procent ging van en of naar Groenlo, Winterswijk of Doetinchem. Twente en Salland was bestemming of opstapplaats in 8 procent van de gevallen. Zutphen en Lochem zijn goed voor 5 procent van de ritten.

GrensoverschrijdendVan Oostrum geeft aan dat voor Berkelland wel naar grensoverschrijdend vervoer is gekeken. De Duits-Nederlandse grens wordt in de praktijk echter hoofdzakelijk met eigen vervoer overgestoken. Daarom wordt nu niet speciaal aan geregeld vervoer over de landsgrens gedacht.

De afgelopen jaren ging het leerlingenvervoer naar Klomp en Munckhof (uit Ede en Horst) en de Regiotaxi werd uitbesteed aan Willemsen de Koning (Arnhem) en na problemen aan Noot (Ede). Ondertussen gingen regionale taxibedrijven als Setax (in 2012), Van Rosmalen (2013) en Berendsen (2015) failliet, onder meer omdat ze deze opdrachten misliepen. De Doetinchemse wethouder Drenth hoopt dat bijkomend voordeel van meer opdrachten voor Achterhoekse taxibedrijven zal zijn dat die ook weer nachttaxi’s laten rijden.

Foto: SXC