Nieuws Actueel

Remonstranten winnen zieltjes met reclamecampagne

Van onze redactie 12 november 2014

'Mijn God trouwt ook homo's.' 'Mijn God kijkt niet op me neer.' 'Mijn God laat mij zelf nadenken.' Met opvallende billboards en radiospotjes met deze boodschappen willen de remonstranten, een klein en relatief onbekend kerkgenootschap, zich in Nederland in de kijker spelen en vrienden werven.

"Het ledental is zo laag en de naamsbekendheid zo klein, dat de toekomst onzeker is", zegt theoloog Miranda Klaver van de Vrije Universiteit in Amsterdam. "Het is niet het eerste religieuze gezelschap dat advertenties gebruikt om mensen te bereiken, maar zo'n directe ledenwerfactie is uniek."

Vrijdenkers De reclamecampagne onderstreept de traditie van vrijdenkers, waarop de remonstranten zich beroepen. De geloofsbeweging ontstond aan het begin van de 17e eeuw en heeft onder meer de filosoof en humanist Desiderius Erasmus als inspiratiebron. Een groep predikanten verzette zich indertijd tegen de strikte opvattingen van Calvijn, zoals de voorbeschikking van de mens tot heil en verdoemenis. Ook waren en zijn de remonstranten, zoals ze na het vastleggen van een 'verweerschrift' ('remonstratie') in 1610 zijn gaan heten, tegen vastliggende regels voor de interpretatie van de Bijbel.

Theoloog Klaver betwijfelt of de actie iets oplevert. "Ik kan mij goed voorstellen dat er een groep mensen is die nog nooit van de remonstranten heeft gehoord en interesse toont. De paradox is wel dat de campagne mikt op de iets hoger opgeleide, individualistische denkers met belangstelling voor spiritualiteit. Of deze groep zich ergens aan wil binden, is de vraag. Je kunt 'vriend' worden, maar ook dan betaal je een jaarlijkse financiële bijdrage. Dat lijkt toch veel op lid worden van de kerk."