Nieuws Actueel

Dromen van marktleiderschap met fotoboek in handomdraai

Als je terugkomt van vakantie heb je vaak honderden foto's op je geheugenkaartje staan. Wat moet je met al die foto's? ReSnap heeft de oplossing.

Lotte Martini | Foto: Bert Beelen 27 mei 2016

Resnap fotos nijmegen

Van een mooie reis schiet je al snel honderden tot duizenden foto's. Je neemt je voor van al die plaatjes een mooi boek te maken, maar dat plan verdwijnt na thuiskomst vaak als sneeuw voor de zon. Het is zo'n gedoe, is de veelgehoorde verklaring. Eerst moet je alle foto's uitzoeken en daarna de pagina's digitaal invullen. Een tijdrovende klus.

Simpel en snelDat ondervonden ook Erik-Jan Schreurs (30), Joachim den Hertog (27), Luc Hendriks (26) en Thomas Beguin (28), oprichters van het Nijmeegse bedrijf ReSnap. Erik-Jan: "We wilden iets bedenken om simpel en snel een fotoboek te maken."

HyvesDat lukte. In september 2013 zag ReSnap het levenslicht. Met deze tool maak je binnen 1 minuut een boekje van foto's van socialmediakanalen als Facebook en Instagram. Van Facebook-voorganger Hyves maakte de start-up het officiële afscheidsboek.

PersoonlijkBehalve met foto's op social media kan ReSnap sinds kort ook uit de voeten met gewone foto's. Technici Joachim en Luc bedachten daarvoor een nieuwe manier om deze te rangschikken. Niet aan de hand van likes, maar op basis van kwaliteit. Het programma kiest de mooiste foto's, schrapt dubbele afbeeldingen en geeft een voorzet voor het boek, en dat allemaal binnen 60 seconden. Daarna is de klant aan zet om het resultaat te personaliseren. Want foto's zijn emotie. De opzet van ReSnap is beelden juist op dat aspect te laten selecteren. "Een foto van vrienden in de kroeg heeft misschien niet de hoogste kwaliteit, maar is emotioneel wel belangrijk. Wij willen dat onze software die emotionele waarde herkent."

KilometersOm dat te realiseren moet het programma kilometers maken. Hoe meer foto's de software analyseert, hoe beter afbeeldingen worden herkend. De ondernemers hopen hun technologie in de toekomst op de markt te brengen, voor toepassing in bijvoorbeeld apps.

Alibelli verslaanAl blijven er ook ambities op fotoboekengebied. Met een knipoog: "We willen Albelli en de HEMA verslaan. Nou ja, de concurrentie naderen zou ook al mooi zijn. Albelli verkoopt tienduizend boeken per dag, wij tientallen." Er is dus nog een wereld te winnen. En in een fotoland als Nederland - volgens recent Brits onderzoek heeft ons land met drie miljoen verkochte boeken per jaar de hoogste fotoboekdichtheid van Europa - zou dat moeten lukken.

OntwikkelingEen strategie om het marktaandeel te vergroten is er nu nog niet. "We stoppen het geld eerst in ontwikkeling."

Vliegtickets.nlReSnap drijft momenteel dan ook met name op onlinemarketing en samenwerking met partners Vliegtickets.nl en Sunweb. Al zijn niet alle klanten vakantiegangers. "Je wilt niet weten hoeveel babyfoto's dagelijks ons systeem passeren."

resnap.com