Nieuws Actueel

Restaurant pakt marktaandeel terug

Caroline Spilt 29 mei 2015

Harbour 4jpg

De omzet van de horeca in Nederland is in het eerste kwartaal verder toegenomen, maar wel met het laagste groeicijfer in bijna twee jaar tijd. Hotels, restaurants, snackbars en cafés zetten bij elkaar 0,3 procent meer om dan in de voorgaande driemaandsperiode. Het aantal consumpties en overnachtingen kwam 0,2 procent hoger uit, melde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag.

De horeca beleefde vorig jaar nog het beste jaar sinds het uitbreken van de crisis in 2008. Toen nam de omzet per kwartaal met gemiddeld 1,5 procent toe.

RestaurantsRestaurants deden het afgelopen kwartaal nog het best. Ook cafébazen en hoteliers kregen er wat omzet bij. Snackbars, waaronder ook lunchrooms en ijssalons, presteerden het minst goed. Hun omzet daalde met 0,6 procent, de verkopen namen met 0,5 procent af. Dit was voor het eerst in vijf kwartalen dat er minder snacks en ijsjes verkocht werden. Ook het aantal verkochte consumpties in cafés nam licht af.

Goede kantKoninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft de indruk dat het mondjesmaat de goede kant opgaat met de horeca. Dat snackbars en lunchrooms het minder doen, komt volgens de brancheorganisatie vooral doordat restaurants marktaandeel terugpakken dat ze tijdens de crisisjaren hebben verloren. De consument lijkt dus weer bereid om uit eten te gaan in een iets duurdere tent. En restaurants lijken ook weer wat meer omzet te generen met het aanbieden van lunches, aldus KHN.

Vorig jaarAlle horecabranches staan er beter voor dan een jaar geleden, blijkt uit de cijfers van het CBS. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, lag de omzet van de horeca bijna 4 procent hoger. Dit komt gedeeltelijk door een stijging van de prijzen, vooral in cafés liepen ze flink op. Maar er werden over de gehele linie ook meer consumpties verkocht. En hotels ontvingen meer gasten dan een jaar eerder.