Nieuws Actueel

'Retail moet meer innoveren'

Rik Nizet 18 mei 2015

Retail innovatie 335

Gebrek aan innovatie is de grootste bedreiging voor de retailsector. Dat blijkt uit onderzoek van Snakeware, bureau voor digitale media, uitgevoerd in samenwerking met Adformatie.

Andere bedreigingen zijn leegstand in winkelstraten, toenemende concurrentie op prijs en buitenlandse spelers als Alibaba en Amazon. De grootste kansen liggen in beleving, omnichannel en scherpere klantfocus.

Uit het onderzoek van Snakeware komt naar voren dat de digitale transformatie alle vitale bedrijfsonderdelen van retailorganisaties raakt, maar de marketingfunctie het meest. Volgend jaar zal die aandacht overigens verschuiven naar de inkoopfunctie, verwacht 44 procent van de ondervraagde retailmarketeers.

MeerfrontenoorlogMaar ook de logistieke functie ontkomt niet aan de invloed van de digitaliseringstrend. Retailorganisaties moeten dus een ‘meerfrontenoorlog’ voeren.

Offline - onlineDe meeste retailmarkteers zetten nu de eerste stappen naar een hybride model voor online en offline verkoop. Bij 30 procent gaan online en offline inmiddels redelijk gelijk op en bij zo’n 20 procent is zelfs sprake van volledige integratie. Bij slechts 16 procent zijn online en offline nog volledig gescheiden.

OmzetDe online omzet is nog bescheiden en ligt bij 46 procent van de respondenten tussen de 0 en 10 procent van de totale omzet. Dat aandeel zal echter snel groeien. Ruim een kwart van de retailmarketeers (28%) verwacht dat het aandeel van de verkoop via internet volgend jaar tussen 11 en de 30% ligt, 15% denkt tussen de 31 en 50% en 10% zelfs tussen de 51 tot 75%.

Mobile marketingMobile marketing is de meest ingezette technologische innovatie (56%), gevolgd door instore promotion van online shopping (44%, waarbij 30% shopping apps heeft) en datagebruik voor targeting en narowcasting (37% en 35%). Mobiel betalen lijkt voor een doorbraak te staan: 33% wil dat de komende twee jaar invoeren. Innovaties die het minst worden toegepast zijn pick-up points voor online bestellingen (20%), intelligente schapsystemen (12%) en beacons (18%).