Nieuws Retail

Eerste winkel in Vlaanderen: België zet zich schrap voor Jumbo

Na Albert Heijn is Jumbo de tweede Nederlandse supermarktketen die België intrekt. Op termijn ziet Jumbo zelfs ruimte voor honderd winkels. Retailexpert Els Breugelmans 'vermoedt dat eigenaar Frits van Eerd zijn huiswerk ernstig goed heeft gedaan'.

Lieven Desmet en Toine Damo 6 november 2019

Eerdmans Jumbo Pelt

Jumbo-eigenaar Frits van Eerd opent dit jaar drie en volgend jaar maximaal vijftien nieuwe vestigingen in België. (foto door Luc Claessen)

Pelt, Rijkevorsel en Lanaken: zo ziet de veroveringstocht van Jumbo in België er voorlopig uit, meldt De Morgen. De eerste vestiging is feestelijk geopend in Pelt. De twee andere volgen nog dit jaar. Voor 2020 staan nog eens twaalf tot vijftien nieuwe locaties op de planning, waarbij Jumbo kijkt naar de regio’s Antwerpen, centraal Limburg en Brugge-Oostende.

Op termijn ziet Jumbo potentieel voor ruim honderd winkels in België. Jumbo heeft in Nederland 675 supermarkten en meer dan honderd La Place-restaurants in portefeuille. Frits van Eerd (54) turnde het 98-jarige familiebedrijf in amper één decennium om van een eenvoudige groothandel tot de op een na grootste supermarktketen van Nederland, na Albert Heijn. De groep telt 43.000 werknemers en boekte vorig jaar een omzet van 7,4 miljard euro. Van Eerd is overigens genomineerd als 'Meest Inspirerende Ondernemer' van 2019. De stemronde sluit woensdag 20 december om 12.00 uur.

Frisse wind

,,Ik vermoed dat Van Eerd zijn huiswerk ernstig heeft gemaakt”, zegt professor Els Breugelmans (Katholieke Universiteit Leuven). De retailexpert ziet vooral Colruyt en Carrefour als voornaamste uitdagers. ,,Het landschap is in ons land lange tijd vrij stabiel gebleven, en de marktaandelen waren verdeeld. Tot Albert Heijn een aantal jaar geleden een frisse wind deed waaien. Met Jumbo zal dat net zo zijn.”

Jumbo presenteert zich in ons land als supermarkt met de laagste prijzen. Voor België wordt die benadering enigszins subtiel en pragmatisch aangepast. ,,Het is duidelijk dat ze nog niet meteen de confrontatie opzoeken met Colruyt, dat zijn handelsmerk heeft gemaakt van de laagste prijzen,'' zegt Breugelmans. ,,De rest zal niet stilzitten, maar dat Jumbo marktaandeel zal inpikken van de bestaande ketens spreekt voor zich. Ook de zogeheten 'crossborder-aankopen' – Belgen die net over de grens gaan shoppen – zullen door de komst van Jumbo allicht afnemen.”

Olievlekstrategie

,,Met de opening van drie winkels dit jaar ontbreekt het Jumbo aan schaalgrootte om hier meteen potten te breken. Maar geleidelijk zal de olievlekstrategie mondjesmaat marktaandeel wegknabbelen van de anderen,'' zegt Breugelmans. De retailexpert ziet wel degelijk nog ruimte voor een groep als Jumbo. ,,Ik geloof dat er in ons land ook nog wel wat marge zit op de prijzen.” Jumbo houdt, net zoals Colruyt, van een zo eenvoudig en efficiënt mogelijk model, dat zorgt voor een zo goedkoop mogelijke bewindvoering. Wat dan weer lage prijzen mogelijk maakt.

''Geleidelijk zal de olievlekstrategie mondjesmaat marktaandeel wegknabbelen van de anderen''

Els Breugelmans, retailexpert

Bedrijfsbijbel

De aanpak van Jumbo is vastgelegd in de bedrijfsbijbel, die de naam ‘Jumbo’s zeven zekerheden’ meekreeg. Van Eerd pende die neer in 1996, bij zijn aantreden in het familiebedrijf. De rode draad in die handleiding was dat Jumbo goedkoop moest zijn, met respect voor de klant, met een groot assortiment en met goede service. Die regels zullen ook gelden voor België, al noopt de Belgische markt tot een aanpassing. Niet de goedkoopste dus, omwille van Colruyt. Ook de regel dat de rij wachtenden aan de kassa niet meer dan drie mag zijn, sneuvelt. Als in Nederland een vierde klant aanschuift en er zijn nog kassa’s onbemand, dan krijgt die klant zijn hele kar boodschappen gratis mee. Die regel wordt in België niet ingevoerd.

,,De Belgische markt is vrij competitief en kent een hogere kostenstructuur dan de buurlanden,” vertelt Breugelmans. ,,De tweetaligheid maakt communicatie anders en duurder. Ook de loonkosten liggen hier hoger. Bovendien is de Belgische consument vrij honkvast, een gewoontedier. Dat zijn zaken die Jumbo moet incalculeren. Een prijzenoorlog zie ik niet meteen, daar heeft niemand - behalve de consument - iets bij te winnen.”