Nieuws Retail

Problemen Picnic: personeel klaagt over salaris, werkdruk en haperende auto's

Internetsupermarkt Picnic groeit razendsnel, maar het personeel klaagt over de arbeidsomstandigheden. Over haperende bezorgauto’s en strakke bezorgtijden. ,,Wat de klant betaalt, is wat ik krijg: de laagste prijs.’’

Leon van Heel/AD | Foto: Flashphoto NL 16 juli 2019

Picnic omgevallen

Een wagentje dat omvalt, een navigatiesysteem dat je de snelweg op stuurt terwijl je alleen snel genoeg bent voor het stadsverkeer. Er gaat nog weleens wat mis bij Picnic. De bezorgers klagen over loshangende spiegels, defecte parkeersensoren en koolmonoxide uit de verwarming. En dan zijn er nog de kapotte steekwagens, lage beloning en de variabele diensten waardoor het salaris iedere maand verschilt. ,,Als klanten vragen hoe Picnic gratis kan bezorgen zeg ik altijd: ‘Wat u betaalt is wat ik krijg: de laagste prijs.’’’

AD sprak met bezorgers. Zij doen hun verhaal anoniem, want de schrik zit er goed in: na een werkonderbreking dit voorjaar zijn de contracten van de twee mensen die vooraan stonden niet verlengd. De meeste bezorgers werken via een uitzendbureau en hebben een nulurencontract. Ze zeggen naar andere banen uit te kijken, maar noemen Picnic ook gezellig. ,,De saamhorigheid is groot.’’

Ontslagen vanwege contact met de vakbond?

Volgens de FNV zijn in korte tijd vijf medewerkers ontslagen die contact hadden met de vakbond. ,,Het is lastig om te aan te tonen dat ze daarom op straat zijn gezet’’, zegt Marianne Jekkers van de werknemersorganisatie. ,,Maar de laatste kreeg wel als reden dat hij een onruststoker is. Het feit dat ze bijna allemaal uitzendkrachten zijn, maakt dat Picnic de mensen zo makkelijk op straat kan zetten.’’

Picnic bestaat nog geen vier jaar. De snelgroeiende websuper is goedkoper dan de bezorgdiensten van Albert Heijn en Jumbo. Volgens oprichter Michiel Muller komt dit doordat Picnic geen winkels heeft en efficiënter is. Er werken drieduizend mensen. Eind vorig jaar klonken de eerste klachten over de arbeidsomstandigheden. ,,We zijn heus niet perfect’’, erkent Muller. ,,Maar het laatste tevredenheidsonderzoek was juist heel positief. Ook als ik zelf langs ga bij onze locaties en bezorgers spreek, is er een goede sfeer.’’

Vast rooster en een flexibel systeem

Er komen steeds nieuwe bezorgwagens bij, zegt hij. ,,De spiegels zijn we beter aan het vastzetten en voor steekwagens hebben we een nieuwe leverancier. De huidige auto’s zijn drie jaar oud. We werken aan een betere versie.’’ Over de problemen met het navigatiesysteem zegt Muller dat Picnic werkt met Google Maps. ,,De instructie is dat de bezorgers de snelwegoptie moeten uitzetten. We houden ook veiligheidstrainingen.’’

Voor de verdeling van de diensten kunnen de medewerkers kiezen uit een vast rooster en een flexibel systeem. Flexwerkers moeten iedere vrijdag om 11.00 uur inloggen op de personeelsapp, die de diensten toont voor de komende weken. Wie zich als eerste meldt, krijgt de dienst. Het is een wekelijkse wedstrijd, waarvoor werknemers hun familie inschakelen om zo snel mogelijk zo veel mogelijk aan te vinken. Studenten laten hun lessen ervoor schieten. ,,Ik kan me voorstellen dat dit soort situaties in de vakantietijd kunnen ontstaan, als er minder klanten in Nederland zijn.’’ Volgens Muller vinden veel personeelsleden de flexibiliteit juist prettig. ,,Je legt je niet weken van tevoren vast.’’

Nieuwe cao voor e-commerce

Muller ontkent minder te betalen dan de concurrenten. ,,Op de huidige arbeidsmarkt kan dit ook niet.’’ Toch heeft de FNV een rechtszaak aangespannen tegen Picnic omdat het zich niet aan de supermarkt-cao houdt. Muller wijst erop dat Picnic geen traditionele supermarktketen is. ,,Ik ben voor een cao, maar dan wel een voor de e-commerce.’’ Hij zegt daar ook voor te ijveren. ,,Ik vind dat belangrijk. Met de komst van Amazon en Alibaba naar Nederland moeten we voorkomen dat er wordt geconcurreerd op arbeidsomstandigheden.’’

FNV’er Jekkers ziet het pleidooi van Muller voor een e-commerce-cao als een manier om de goedkoopste arbeidsvoorwaarden te krijgen. ,,Anders zou hij wel met de supermarkt-cao meegaan.’’ De rechtszaak dient naar verwachting na de zomervakantie.

De huidige auto’s zijn drie jaar oud; we werken aan een betere versie

Michiel Muller van Picnic