Nieuws Retail

‘Het nieuwe Blokker gaat lukken’ volgens retailexpert Van Tellingen

De nieuwe Blokker moet weer de winkel van ons allemaal worden. Kokketeert Bol.com daar ook niet mee? Hoe dan ook, Witteveen zet in op loyaliteit. Hoe? Met een volle spaarkaart heeft de aanstaande Blokker-klant zelfs recht op een aandeel. Retaildeskundige Hans van Tellingen is zeer positief: ,,Witteveen snapt het. Het nieuwe Blokker gaat lukken.’’

Toine Damo 27 september 2019

Michiel Witteveen Blokker

Robin van Lonkhuijsen, ANP

Michiel Witteveen kocht vier maanden geleden het verliesgevende Blokker. De keten is de laatste jaren in diep dal terechtgekomen. In 2017 leed Blokker nog een verlies van € 344 miljoen. Witteveen is eigenaar van Mirage Retail Group waar de winkels MaxiToys, Big Bazar en recent wederom Intertoys onder vallen. Het laatstgenoemde speelgoedconcern werd twee weken geleden teruggekocht. MaxiToys is financieel gezond. Voor Intertoys en Big Bazar wordt in 2020 een positief bedrijfsresultaat verwacht. Binnen maximaal twee jaar verwacht Witteveen winst te maken met Blokker. De ambitieuze ondernemer is van plan over drie jaar aandelen uit te geven aan trouwe klanten.

Winnen van Action

,,Blokker dient weer een gezellige Hollandse winkel te worden. De doelgroep bevindt zich niet in de grote Nederlandse steden, maar in plaatsen als Woerden of Schagen. Vrouwen, 40 plus, met redelijke inkomens en per ongeluk met meer artikelen naar buiten lopen dan aanvankelijk gedacht. Blokker kan van Action winnen door een ruimer aanbod aan te bieden per artikel. Je gaat naar Blokker om te kunnen kiezen uit acht verschillende waxinelichtjes of twaalf Swiffers,’’ vindt Van Tellingen die actief is als winkelcentrumonderzoeker van Strabo. ,,Witteveen snapt het. Het nieuwe Blokker gaat lukken en gaat weer winst maken. Hema doet dat al, terwijl webwinkels als Bol.com nooit winst zullen maken. Ook het voornemen om aandelen uit geven aan klanten, gaat slagen.’’

'Ik vind het positief dat hij zijn blik naar de toekomst richt.'

Cor Molenaar

Andere sfeer

Cor Molenaar is eveneens retailexpert, maar hij is voorzichtiger in zijn voorspellingen: “Trouwe klanten zijn vast genegen aandelen te nemen mits er geen risico’s aan verbonden zijn, maar de winkelformule blijft de echte uitdaging. Ik vind het positief dat hij zijn blik naar de toekomst richt. Er hangt direct een andere sfeer om Blokker. Maar ik zie wel kanttekeningen: naar verluidt zou Blokker de enige winkel zijn die een dergelijk loyaliteitsprogramma kan introduceren. Daar ben ik het niet mee eens. Ik zie partijen als Hema en De Bijenkorf ook daartoe in staat.’’

Fundamenteler probleem

Ook advocaat en retailexpert Dico Bogerd is kritisch: ,, Is het van deze tijd om het op deze manier te doen? Daarnaast is de vraag of het probleem niet fundamenteler is. Ik vraag me af of deze winkels in de huidige vorm nog wel bestaansrecht hebben met een dergelijk smal assortiment. Er zijn winkels als Bol.com, Coolblue en MediaMarkt die veel meer keuze bieden. Bovendien kleven aan het gebruik van aandelen ook wel de nodige juridische uitdagingen. We gaan zien hoe het in de praktijk uitpakt.”.

Knokken

Terug naar de harde werkelijkheid. Eerst dient Blokker winstgevend te zijn, omdat een beursgang eerder niet realistisch is. En juist daar wringt de schoen volgens Molenaar: ,,Er zijn harde resultaten nodig en dat zal niet meevallen. Partijen als Bol.com, binnenkort Amazon en Hema roeren zich. Daar zal Blokker tegen moeten knokken.’’