Nieuws Retail

Hoe het imperium van CoolCat-oprichter Roland Kahn afbrokkelt

Het grote succes van tienerkledingketen CoolCat bezorgde retailer Roland Kahn een aparte status in de detailhandel. Maar die lijkt hij helemaal kwijt, schrijft AD.

Joost van Velzen | Foto: ANP 21 maart 2019

ANP 46125807

Met het faillissement van tienerkledingketen CoolCat doemt een somber perspectief op voor Coolinvestments, het bedrijf van ondernemer Roland Kahn. Behalve CoolCat vallen ook MS Mode, America Today, lingeriemerk Sapph en de merkrechten van V&D onder het bedrijf.

Wankelende merken en faillissementen

Op America Today na – de jongerenkledingformule die wel goed loopt – zijn het merken die al vaker wankelden of zelfs omvielen. Lingerielijn Sapph werd door Roland Kahn, wiens tweelingzoons in 2021 het roer bij Cool­investments overnemen, van een faillissement gered. MS Mode, de winkelketen die kleding verkoopt aan dames met een maatje meer, ging in 2016 al eens failliet. Het bedrijf maakte een doorstart en probeert sindsdien aan zijn imago te werken, onder meer door de winkels te verfrissen en de collectie vaker te vernieuwen.

Vooral dat laatste is in de kledingbranche belangrijk gebleken. Grote concerns als Zara en H&M weten ­onder meer klanten te trekken door steeds iets anders in de rekken te ­hangen.

Grote problemen zijn er ook voor de erfenis van de gevallen warenhuisketen Vroom & Dreesmann, waar­van de onderneming van Kahn de merkenrechten bezit. Onder de ­domeinnaam VD.nl gaat het webwarenhuis tot nu toe anoniem door het digitale leven. De naam Vroom & Dreesmann roept tot op de dag van vandaag, vooral bij de oudere generatie, nostalgische gevoelens op. Maar van sentiment alleen rinkelt de kassa niet.

De start van CoolCat

Hoe anders stonden de zaken ervoor aan het begin van de loopbaan van Kahn, toen hij eind jaren zeventig en begin jaren tachtig CoolCat begon en razendsnel zag uitgroeien tot the ­place to be, met hippe kleding waar vele tieners van toen in gezien wilden worden.

Versleten business model

“Een jonge ondernemer is vaak uitermate creatief en in staat tot iets groots, om vernieuwende dingen te doen. Dat is Roland Kahn na verloop van tijd kwijtgeraakt. Vergelijk het met de eerste albums van een popgroep. Die zijn vrijwel altijd een stuk beter dan hun latere werk”, zegt retail- en merkendeskundige Paul Moers.

Volgens hem is het niet aanvoelen van de tijdgeest de voornaamste reden dat de formules van Kahn niet meer automatisch in goud veranderen. “Ik houd het mijn gehoor bij iedere lezing voor: Het succes van gisteren zegt niets over het succes van morgen. Als je te lang vasthoudt aan het oude bekende, zie je de veranderingen niet meer op je afkomen.”

Winkelcentrum zonder sluitingstijd

En dat zijn er nogal wat geweest. Niet alleen het internet ontwikkelde zich als eindeloos winkelcentrum zonder sluitingstijd, ook op de komst van internationale ketens naar de ­Nederlandse winkelcentra heeft Kahn geen goed antwoord kunnen vinden. Moers: “Er is ook meer bekend over klantgedrag, wat de looproutes in winkels zijn. Daar moet je bovenop zitten. Al die veranderingen heeft Roland Kahn volledig onderschat.”

De eigen kwaliteiten daarentegen hebben Roland Kahn en andere leidinggevenden van Coolinvestments juist overschat, vindt Moers. De merkenexpert noemt als voorbeeld de poging om V&D een tweede leven te geven. “Als je geen bedrijvendokter bent, en dat is hij niet, dan is zo’n actie volstrekt kansloos. Het avontuur V&D gaat never nooit een succes worden.”

Moers denkt dan ook dat het voor de formules van Coolinvestments, op America Today na misschien, een heel lastig verhaal gaat worden. Er is letterlijk nogal wat werk aan de winkel voor pa Kahn en zijn zoons Joshua en Jonathan.