Nieuws

Internationale groei zoals Action: zo wil Hans Anders Duitsland veroveren

Hans Anders wil de Duitse markt veroveren als prijsvechter, maar is niet dé prijsvechter in eigen land. Eyelove-directeur Paul Berkelmans reageert op de plannen. ,,Ook daar zijn brillen nog veel te duur, dus de markt is in potentie interessant.’’

Redactie De Ondernemer | Foto: ANP 6 juni 2019

Hans Anders Duitsland move

Hans Anders timmert al langer aan de weg in Duitsland. De keten heeft er 119 winkels onder de naam Eyes+More. Daar moeten er nog dit jaar ruim 40 bij komen. ,,Wij worden een van de snelst groeiende retailers van Duitsland’’, jubelt directeur Bart van den Nieuwenhof in Het Financieele Dagblad. Doel is een Action-achtige verovering van Europa. Minder mooi: ,,In Nederland is er nauwelijks ruimte voor meer winkels.’’

Dat is niet het beeld dat Paul Berkelmans, directeur van Eyelove, van de thuismarkt heeft. ,,Wij zijn vorig jaar in Nederland met 23 procent gegroeid en hebben nu 7 procent van de markt. Verdere groei zit er voor ons zeker nog in. Mensen komen er steeds meer achter dat ze bij andere brillenzaken gemiddeld 400 euro voor een multifocale bril betalen, terwijl dat bij ons 99 euro is.’’

Veel hangt af van de prijsstelling

Als het nog zo jonge concept, dat pas sinds 2010 bestaat, het zo goed doet, is dat dan geen reden om net als Hans Anders naar Duitsland te gaan? Berkelmans vindt het daar te vroeg voor. ,,Je kunt niet alles tegelijk en in Nederland zien wij nog zó veel kansen. Wel hebben we nu tien verkooppunten in België.’’ En Eyelove oriënteert zich op uitbreiding elders in Europa.

Hij volgt de stap van Hans Anders daarom met grote belangstelling. ,,Ik vind het mooi dat ze het doen en ben benieuwd hoe het gaat. Veel zal afhangen van de prijsstelling, want Duitsland is een traditionele markt.’’ Dat erkent ook Van den Nieuwenhof. ,,Duitsers zijn loyaal aan hun opticien’’, zegt hij in het FD. En de Fransen blijken van dure brillen te houden, reden voor Hans Anders om zijn 60 winkels in Frankrijk te verkopen.

De markt voor dure brillen beschermen is pure broodnijd

De opticien: daarmee is een cruciaal verschil tussen Hans Anders en Eyelove genoemd. Eyelove meent dat oogmetingen zonder opticien kunnen en doet die binnen enkele seconden met een apparaat. ,,Brancheorganisatie Nuvo wil handmatige metingen door een opticien verplicht stellen en er een beschermd beroep van maken. Dat is alleen maar om de markt voor dure brillen te beschermen: pure broodnijd.’’ Om in vaktermen te blijven: ,,Eyelove is ze een doorn in het oog.’’

Met de automatische oogmetingen weet Eyelove de prijzen te drukken. Ook het shop-in-shopconcept, waardoor Eyelove altijd onderdeel uitmaakt van een andere winkel, levert een grote besparing op ten opzichte van de concurrentie. Berkelmans: ,,Daardoor hoeven wij geen winkels te huren en hoeft het personeel niet de hele dag met de brilverkoop bezig te zijn, zodat het ook ander werk kan doen. Een opticien verkoopt gemiddeld een à twee brillen per dag; dan overleef je het niet als ze 99 euro kosten. Bovendien nemen wij brillen rechtstreeks af van de fabriek: cut out the middle man.’’

Hans Anders presenteert zich als prijsvechter

Hij erkent dat het concept ook in Duitsland aan kan slaan. ,,Ook daar zijn brillen nog veel te duur, dus de markt is in potentie interessant. Maar zoals gezegd: we hebben geen concrete plannen om die kant op uit te breiden.’’ Liever bekijkt hij eerst hoe Hans Anders het gaat doen. ,,Ze presenteren zich als prijsvechter, maar hun onderscheidend vermogen is kleiner dan dat van ons. Ze werken met gewone winkels en hun brillen zijn nog altijd gemiddeld twee keer zo duur als bij Eyelove.’’

Veel zal afhangen van de prijsstelling, want Duitsland is een traditionele markt

Paul Berkelmans, Eyelove-directeur