Nieuws Retail

'Leuke en aparte' winkelier verliest nog meer terrein

Zelfstandige winkeliers zitten in de hoek waar de klappen vallen, schrijft het AD. Hun aantal nam in dertien jaar tijd met meer dan 10.000 af, blijkt uit onderzoek van Sonny Duijn, sector-econoom retail en leisure van ABN Amro.

Leo Roggeveen 7 juni 2017

Winkel 121

Het afhaken van de grootgrutters heeft ook zijn weerslag op het vloeroppervlak van de zelfstandige winkels; dat nam de afgelopen vijf jaar af met 379.000 vierkante meter. Dit 'gat' wordt overigens meteen opgevuld door de grote winkelketens. Sterker, die groeien tegen de klippen op. De winkelketens hebben 3,6 miljoen vierkante meter meer vloeroppervlakte tot hun beschikking dan dertien jaar geleden.

Winkelketens winnen terrein

Zelfstandige winkeliers in het centrum van Amsterdam leverde 17 procent in, terwijl de winkelketens 79 procent aan vierkante meters wonnen. Ook in de centra van Eindhoven (+ 29 procent), Den Haag (+39 procent) en Maastricht (+24 procent) wonnen de winkelketens terrein.

Impact per branche

De impact per branche en per gebied verschilt overigens sterk. In de modebranche daalde het vloeroppervlak van zelfstandigen sinds 2012 met ruim 5 procent, terwijl dat van winkelketens met ruim 2 procent toenam.

Eenheidsworst

Duijn waarschuwt de ondernemers voor een kaalslag in het winkellandschap. Hij moet er niet aan denken dat de zelfstandige winkeliers definitief van het toneel verdwijnen. Tegen elke prijs moet een eenheidsworst worden voorkomen. ,,Zelfstandige winkeliers blijven een onmisbaar ingrediënt in de winkelstraat. Zij maken een winkelgebied aantrekkelijker.'' Volgens de onderzoeker zijn er twee methoden om te overleven in de retail: zorg voor gezonde groei, of specialiseer je als winkelier. ,,Als de diversiteit binnen een winkelgebied niet behouden wordt, kan dit ten koste gaan van de attractiviteit.''

Eenheidsworst

Duijn waarschuwt de ondernemers voor een kaalslag in het winkellandschap. Hij moet er niet aan denken dat de zelfstandige winkeliers definitief van het toneel verdwijnen. Tegen elke prijs moet een eenheidsworst worden voorkomen. ,,Zelfstandige winkeliers blijven een onmisbaar ingrediënt in de winkelstraat. Zij maken een winkelgebied aantrekkelijker.'' Volgens de onderzoeker zijn er twee methoden om te overleven in de retail: zorg voor gezonde groei, of specialiseer je als winkelier. ,,Als de diversiteit binnen een winkelgebied niet behouden wordt, kan dit ten koste gaan van de attractiviteit.''

Samenwerken

Met de hete adem van de webshops in hun nek staat de zelfstandigen volgens Duijn maar één ding te doen: samenwerken. ,,Winkeliers staan voor de uitdaging deze gebieden te transformeren tot locaties waar de consument graag zijn vrije tijd doorbrengt en kan winkelen. Daarbij is de verhouding tussen zelfstandigen en ketens van groot belang.''

De uitdaging is door samenwerking te zorgen voor een prettige winkelmix

Sonny Duijn