Nieuws Retail

Prijzenoorlog opticiens en audiciens: hoe kunnen zelfstandigen zich onderscheiden?

In geen enkele branche is de druk van ketens en online aanbieders op zelfstandig ondernemers zo groot als in de optiek en audiologie. Steeds meer onafhankelijke winkels sluiten noodgedwongen hun deuren. De prijzenoorlog (3 brillen voor de prijs van 1) en het mediacircus van de ketens doen steeds meer zelfstandigen de das om.

Marie-Catrien van Deijck 7 december 2019

Optitrade Retail

Pim Föster en Jan Weber, commercieel manager en algemeen directeur van Optitrade.

Nederland telt 2200 opticiens, van wie 1200 zelfstandigen en 1000 grootwinkelfilialen. Bijna de helft van de zelfstandige opticiens is aangesloten bij Optitrade. Audiciens zijn er 920 en van de 275 zelfstandigen zijn er 170 lid van deze retailorganisatie.

,,Beide groepen voelen de mediadruk van de ketens”, vertelt Pim Föster, commercieel manager van Optitrade. ,,De budgetten die zij kunnen besteden aan reclame zijn gigantisch; daar kan een zelfstandige ondernemer natuurlijk nooit tegenop. Vandaar dat wij als organisatie marketingcampagnes ontwikkelen waar onze leden gebruik van kunnen maken”.

Online aanbieders

Ook hebben opticiens en audiciens te kampen met de opkomst van online aanbieders als Charlie Temple en Mister Spex én online oog- en hoortesten. Wie voor kwaliteit kiest, zal uiteindelijk naar een fysieke winkel gaan, want uit onderzoek van de Consumentenbond, afgelopen voorjaar, bleken vier van de vijf brillen die online werden besteld ondeugdelijk. De monturen waren scheef, de glazen slecht geslepen en de conclusie van het onderzoek luidde dan ook: ‘Vooral de prijs is scherp’.

Van origine online aanbieder Ace & Tate is in zes jaar tijd van een eenvoudige brillenwebshop uitgegroeid tot een grote aanbieder met ook fysieke winkels, inmiddels in tien landen. Vaste, transparante prijzen, een duidelijke collectie en een hippe uitstraling vormen de basis van dat succes. Eyelove, een relatief nieuwe formule, verkoopt goedkope brillen en contactlenzen via shops-in-shop bij drogisten en parfumerieën. Weinig overheadkosten, lage prijzen. Hoe kun je daar als ‘kleine zelfstandige’ tegenop? En dan zijn daar ook nog branchevreemde aanbieders: ook de drogist, het tankstation, de supermarkt en Hema verkopen leesbrillen, zonnebrillen, daglenzen en gehoorbescherming.

Onderscheidend vermogen

,,Het prijsverschil tussen ketens en zelfstandigen wordt groter”, vertelt Jan Weber, algemeen directeur van Optitrade. ,,Hierdoor loopt het aantal klanten bij de zelfstandigen verder terug. Daarnaast is het lastig om jongeren binnen te krijgen. Zelfstandige opticiens en audiciens moeten en kunnen zich onderscheiden met gespecialiseerde producten, kwalitatieve oog- en hoorzorg met innovatieve apparatuur, hoogopgeleid personeel én goede contacten met optometristen en audiologen, zodat via hen ook hoogwaardige, gespecialiseerde zorg kan worden aangeboden. In alle branches zitten grote verschillen tussen de winkels met volume, de ketens, en de winkels die het moeten hebben van meer kwalitatieve producten voor een kleinere groep consumenten die bereid is te betalen voor extra aandacht, service en kwaliteit. En in alle branches neemt het aantal convenience producten toe en komen steeds meer branchevreemde concurrenten.''

Samenwerken is noodzakelijk

,,Door die toenemende concurrentie moeten onze ondernemers zich meer concentreren op het binnenhalen en -houden van consumenten” vult Pim aan. “Optitrade zal er daarom voor moeten zorgen dat zij zo min mogelijk tijd hoeven te besteden aan administratie, inkoop en omzetinzicht. Om een succesvolle toekomst tegemoet te gaan is samenwerking het allerbelangrijkste. Je kunt de ontwikkelingen in de markt alleen het hoofd bieden wanneer je samenwerkt met leveranciers, andere zelfstandigen en ja, natuurlijk ook een organisatie als Optitrade”.