Podcast Retail

Experts: Warenhuizen bepalen wel degelijk het winkelen van de toekomst

Hoewel een goede online marketing- en communicatiestrategie onmisbaar is, zullen stenen winkels en warenhuizen een grote rol blijven spelen in het retaillandschap. Grote retailers zouden dan ook in de rij staan voor de voormalige Hudson's Bay panden.

Van onze redactie 25 september 2019

Toekomst retaillandschap

ANP

Traditionele retailpartijen zoals Blokker, Intertoys en Coolcat zijn in zwaar weer terecht gekomen doordat zij het effect van internet hebben onderschat en te weinig hebben geïnnoveerd. Dat zegt marcom-deskundige Thijs van Dijk in de wekelijkse podcast. ,,Ze zijn niet meegegaan in de digitale transformatie en hebben de internetboot gemist.” Ook het feit dat Intertoys veel van eigenaar is gewisseld heeft volgens hem niet bijgedragen aan de verbetering van het merk. De keten is in Portugese handen geweest en is tegenwoordig onder de hoede van Michiel Witteveen van Mirage Retail Group. ,,Nu is de vraag of ze nog daadwerkelijk gaan innoveren. Er moet beleving te vinden zijn in de winkels en dat zie je nog weinig gebeuren.”

Hudson's Bay

Hudson's Bay sluit eind dit jaar de deuren. ,,Ze kwamen uit Canada en hadden weinig onderzoek gedaan naar wat de Nederlandse consument nu echt wil", volgens Van Dijk. "Ze betraden met oogkleppen op de markt en dachten de V&D wel even te vervangen zonder te kijken wat de klant wil.” Ook verbaast Van Dijk zich in de podcast over de marketing- en communicatiestrategie van de Canadezen. Gericht op millenials, terwijl dat niet de doelgroep is die zijn aankopen doet in een warenhuis. ,,De propositie bleef de afgelopen jaren onduidelijk. De consument bleef daarom weg. Met alle gevolgen van dien.”

Warenhuizen

Toch is er volgens Thijs van Dijk wel degelijk ruimte voor warenhuizen in het Nederlandse retaillandschap. Ook retailexpert Hans van Tellingen sluit zich daarbij aan. Volgens de laatste is en blijft de toekomst van het winkelen fysiek. In de podcast zegt hij onder meer: ,,Alle techniek moet in dienst staan van de fysieke winkel. Alles draait erom de mensen daarheen te krijgen. Online vertrekken klanten met een korte kassabon. Naar de fysieke winkel komen ze voor het ene product, maar gaan ze naar huis met 5 á 10 producten. Een lange kassabon.”

Bol.com

Ook Bol.com zou er goed aan doen om te focussen op de stenen winkel, die volgens Van Tellingen de basis van alles is. ,,Als Bol.com het wil redden moeten ze een warenhuisketen oprichten in het middensegment. Ik denk niet dat ze dat doen. Ik verwacht dat ze worden doorverkocht aan nieuwe investeerders onder druk van aandeelhouders van Ahold-Delhaize.”

Als Bol.com het wil redden moeten ze een warenhuisketen oprichten in het middensegment

Hans van Tellingen, retailexpert

Leegstand

Als winkelcentrumonderzoeker en directeur van Strabo heeft Van Tellingen goed zicht op de vierkante meters die zijn vrijgekomen nu Hudson's Bay vertrekt. ,,Grote retailers die een warenhuisformule in het leven willen roepen hebben interesse.” Het leegstandseffect is volgens hem tijdelijk. ,,Verhuurders hebben het niet zo moeilijk want ze hebben huurgarantie. Hudson's Bay moet nog jarenlang huur betalen. Maar natuurlijk willen de verhuurders een goede invulling van hun pand krijgen.”

Potentiële huurder zouden dan ook in de rij staan om de panden geheel al dan niet deels te huren. ,,Eigenaren zijn bezig met allerlei partijen en kunnen kiezen wat het beste initiatief is. Veel slechter dan Hudson's Bay kan het niet. De binnensteden worden er dus alleen maar beter op.”