Nieuws Retail

Watt Mobility: hoe bij toeval een nieuw, hip fietsmerk ontstond

Ondernemer in al zijn vezels: Frans Nomden kijkt naar alles met de vraag of ergens ‘business’ inzit. Tot voor kort waren dat onder andere apps, momenteel is het de elektrische fiets. Zijn elektrische fiets. Eigen ontwerp, speciaal voor hem gebouwd, eigen verkoopapparaat, Watt Mobility. En gaan. Hoogspanning in fietsland.

Mark Litjens 29 april 2019

Watt 4

Eigenlijk was hij helemaal niet van plan om iets met elektrische fietsen te gaan doen. Vader Nomden was op zoek naar een leuke fiets met trapondersteuning. Zoon Nomden keek mee en verbaasde zich over het aanbod. ,,Saai. Heel saai. Het sprak mij niet echt aan, maar ik was ondertussen wel ‘in’ voor zo’n fiets”, aldus Frans Nomden.

Als je niet kunt vinden wat je zoekt, dan maak je het gewoon zelf. Zo gezegd zo gedaan. ,,Ik heb op AliExpress, de Chinese shoppingsite, gezocht naar een elektrische fiets die grofweg aan mijn wensen voldeed. Accu in het frame, weinig technische gadgets. Eenvoudige techniek, zodat het gemakkelijk is te onderhouden. Een paar weken later stond de fiets bij mij thuis en ben ik er mee aan de slag gegaan. Eerst alles demonteren om hem daarna met spullen die bij mijn smaak passen weer op te bouwen. Een mooie fiets: hip, modern, urban. Ik ben geen technisch iemand, maar dit was redelijk eenvoudig te doen”.

Alles via internet

Maar nu komt het mooie: telkens wanneer hij met de fiets door thuisstad Breda toert, vragen mensen hem waar hij die fiets gekocht heeft. Als ondernemer en ervaren e-commerceman had hij daarom al snel in de gaten dat er vraag is naar een mooi gestylede elektrische fiets. ,,Vooral voor het fietsen in de stad. Een lekker licht gooi- en smijtdingetje. Waar het volgens mij mis gaat bij andere elektrische fietsen, is dat deze worden gebouwd voor mensen die lange stukken willen fietsen. Daar moet zo’n grote accu op en dat ziet er in mijn ogen niet uit. Maakt ze zwaar ook. Jongeren zien dat niet zo zitten, heb ik ondertussen gemerkt. Ik koos voor een kleinere accu, mooi weggewerkt in het frame. Eentje waarmee je op één lading vijftig tot zestig kilometer kan rijden. Meer dan genoeg voor de stad, waar mensen volgens de statistieken gemiddeld 2,7 kilometer per dag fietsen.”

De vele positieve reacties ontsteken zijn ondernemerschap en marketingkennis, waarna het vuur ontbrandt. ,,Ik heb gezocht naar een fabriek die mijn ontwerp kan produceren en die heb ik gevonden in België. Delen van de fiets worden daar gefabriceerd en deze gaan samen met onderdelen uit allerlei delen van de wereld naar Maastricht. Daar wordt alles geassembleerd waarna we de fiets bij de klant afleveren. Thuis. Ik heb geen eigen winkels, vrijwel alles gaat via internet. Er zijn een paar verkoop- en servicepunten te vinden in Nederland waar mensen die eerst willen testen terecht kunnen. Dat blijft toch een wens van potentiële kopers.”

Fietsbeurs Utrecht

Een bezoekje aan de Fietsbeurs in Utrecht, samen met campagnon Marc Jacobs, bevestigde Nomden in zijn idee dat er nog markt te halen is. ,,Wij zijn beiden tegen de vijftig, maar voelden ons absoluut de jongste bij de E-bike Experience op de beurs. En dat is best apart voor een wereld waarin veel innovatie zit. Daar spreek je jongere generaties normaal gesproken mee aan, maar ze waren er niet. Waarom niet meer fietsen ontwikkelen die aanspreken op lifestyle? Nu zijn het vooral praktisch ingestelde fietsen: enorme range, te praktisch. Maar gewoon een omafiets, die zijn immers mateloos populair, zonder opzichtige batterij, dat gaat er niet in. Ook die fietsen worden door jongeren merendeels alleen in de stad gebruikt, dus daar kan echt een kleinere, weggewerkte accu in”.

Daar komt bij: waar ‘e-omafietsen’ of andere e-bikes al snel rond de drie mille kosten, gaan zijn stadsfietsen, met de toepasselijke merknaam Watt, al voor 1.100 of 1.350 euro de e-deur uit. ,,Met name omdat de range wat beperkter is en er weinig technische foefjes aan zitten. Maar dat is niet nodig voor de afstanden die worden afgelegd met een urban bike. Je wilt ergens naar toe en fit aankomen, alsof je bergaf fietst, met de wind in de rug. Fiets neerzetten, klaar. Bovendien moet de fiets eenvoudig te onderhouden zijn, vandaar niet teveel gadgets. Daarnaast: op de fiets heb je geen parkeerproblemen, geen opstoppingen en geen milieubelasting. Ook heel belangrijk".

BOVAG

Dat er markt is, wordt eveneens bevestigd door verkoopcijfers en publicaties zoals de Branche-analyse Fietsen van BOVAG. De e-bike groeide ondertussen al van een marktaandeel van zes procent in 2007 naar veertig procent in 2018. En volgens BOVAG is de groei er nog lang niet uit, zo meldt de Branche-analyse. Meer cijfers uit dit rapport: in 2018 werden in totaal 1.011.000 nieuwe fietsen verkocht (waarvan dus veertig procent e-bike), met een gemiddelde prijs van 1.222 euro. Waar de Watt-modellen prijstechnisch dus prima bij aansluiten. Dit jaar verwacht Nomden met zijn onderneming Watt Mobility dan ook zeker 2.300 urban e-bikes te verkopen.

,,Dat het alleen maar groeit, is ook mijn overtuiging. Er verandert veel op mobiliteitsgebied. Ga maar na: jongeren zijn minder in voor bezit en kiezen steeds meer voor een deelauto als ze ver weg moeten. In de stad is de fiets belangrijk en in groeiende mate is dat de e-bike. Zeker als we afstappen van het idee dat een elektrische fiets alleen voor ouderen is. Watt laat zien dat het ook hip is. Dat wil ik uitdragen, daar doe ik het voor”.

In Maastricht wordt alles geassembleerd waarna we de fiets bij de klant afleveren. Thuis. Ik heb geen eigen winkels, vrijwel alles gaat via internet.