Nieuws Actueel

Retourkosten megableeder webwinkels

Merlijn Ensing 30 april 2014

Een verkeerde maat, de kleur valt tegen of het artikel is kapot. Webwinkels kampen met grote aantallen retourzendingen. En ze doen vaak geheimzinnig over wat hen dat precies kost.

18 miljard omzet, geen winstDe Duitse onlinegigant voor kleding en schoenen Zalando gaf onlangs als een van de weinige webretailers inzage in hun retourcijfers. Het bedrijf ziet tot wel 50 procent van hun verzendingen terugkomen, schrijft het FD. In 2013 verstuurde Zalando ruim 12 miljoen pakketten. Bijzonder aan hun bedrijfsopzet is de belofte dat consumenten altijd kosteloos kunnen terugsturen. Hoewel dit het bedrijf veel kost, wil het niet van deze formule afstappen. Saillant is dat het bedrijf, met een omzet van 18 miljard in 2013, geen winst weet te maken.

Kleding passen doen we thuis welDe vele retouren zijn vooral in de kledingbranche een probleem, zo schrijft het FD. Het pashokje in de winkel is omgeruild voor het computerscherm in huis. Ook het Nederlandse Wehkamp heeft met het probleem te maken. Van de zeven miljoen verstuurde pakketten met kleding kregen ze in 2013 40 procent terug. Ze zitten daarmee iets boven het gemiddelde in de kledingbranche van 35 procent. Op elektronica en boeken scoort Wehkamp zo’n tien procent.

Flinke kostenHet totaal aan kosten van retourzendingen voor webwinkels in Nederland is niet bekend.

Volgens schattingen in de krant besteden bedrijven gemiddeld zo’n vijf tot tien euro aan een toezending van een artikel en tien tot twintig euro aan een retour. De hogere kosten voor een terugzending zitten onder meer in loonkosten voor personeel dat de pakketten moet controleren op inhoud. In totaal besteden sommige bedrijven tot twintig procent van hun totale uitgaven aan de retouren.

Lees verder op BC.nl.