Nieuws Actueel

Rijke vijftigplussers

Rik Nizet 29 september 2015

Eiland schiermonnikoog rijke vijftigplussers voorpublicatie de nieuwe weg groot

In de business-roman De Nieuwe Weg ontdekt hoofdpersoon Rutger Kooisma, ondernemer in vakantiebungalows, de zeven essentiële stappen op weg naar meer omzet. Hij ontmoet de aantrekkelijke activiste Rineke die zijn plannen in de war schopt en hem drastisch aan het twijfelen brengt. Waarom is hij eigenlijk ondernemer? Gelukkig zet zijn goede vriend Peter hem steeds weer met beide benen op de grond. Een voorpublicatie.De Nieuwe Weg: Zeven stappen naar meer omzetPotentiële bungalowkopersHet is warm in de bibliotheek. De zon schijnt onbarmhartig door de hoge ramen naar binnen. Op de centrale leestafel liggen inmiddels stapels boeken. Van Philip Kotler natuurlijk en diverse boeken over methoden en technieken van marktonderzoek. Rutger veegt het zweet van zijn voorhoofd. Het duizelt hem. Peter heeft hem aangeboden te helpen bij zijn onderzoek naar de doelgroep van potentiële bungalowkopers. Het hele idee komt hem ook ineens vreemd voor. Hoe kan hij bij zijn volle verstand gedacht hebben een bungalow van bijna een half miljoen op straat te 'slijten' aan toevallige passanten? Maar er is geen weg terug. Hij móet verkopen. En snel ook. Hij slaakt een diepe zucht en staat op om bij Peter langs te gaan.

"Wat ik zeker weet, Peter, is dat mensen voldoende geld moeten hebben. 495.000 euro is niet niks en lang niet iedereen kan dat betalen. Sterker nog: heel veel mensen kunnen zich een huis van een half miljoen van z'n lang-zal-ze-leven niet permitteren."

Rutger nipt van zijn koude Amé.

"Aan de andere kant… de bungalows zijn gelijkvloers en de nieuwe weg zorgt ervoor dat de eigenaren vanaf het vasteland makkelijk bij hun bungalow kunnen komen. Onze architect heeft zelfs rekening gehouden met een privé parkeerplek bij elke bungalow. Voor Schiermonnikoog uniek. Parkeren bij je vakantieadres. En dat alles gelijkvloers is, is heel prettig voor ouderen en mensen met een handicap. Die kunnen baat hebben bij zo'n prachtig huis in de natuur."

Peter knikt goedkeurend.

"Oké, dus je weet wie je markt is, je niche, als het ware?"

Welstandige mensen, zeg vijftigplus"Jazeker. Gehandicapten of mensen die van hun auto houden, met 495.000 euro over. Nee serieus, ik denk dat het dus vooral oudere, welstandige mensen zijn, zeg vijftigplus zonder kinderen of van wie de kinderen al uit huis zijn. Mensen die houden van de natuur en die rustig en veilig willen wonen op een bijzondere plek. Exclusief, voorzien van alle gemakken… Wij nemen ze dus alle zorgen uit handen en bieden ze eigenlijk een beter leven."

"Goed, dan hoef je dus nooit meer met je brochure op een jong echtpaar af te stappen. Want die passen niet in wat je zojuist hebt bepaald. Hoe oriënteren jouw potentiële kopers zich op zo’n aankoop? Moet je ze wel op het eiland zelf vinden?"

"Ze zijn misschien hier op vakantie of zijn hier wel eens geweest. Verder komen ze graag op het eiland maar hebben ook een huis ergens in Nederland, denk ik."

Peter knikt goedkeurend.

Alleen een kavel?"Hoe komen ze tot de beslissing dat ze hier willen wonen of hun vakantiehuis willen hebben? Wat bied jij ze eigenlijk? Alleen een kavel en een bouwplan?"

"Oh nee, ze kunnen alles zelf bepalen: de indeling, de keukeninrichting… voor de badkamer heb ik een vragenlijst van 21 vragen!"

Peter lacht. "Dus ze stappen straks een geweldige bungalow binnen die aan al hun wensen voldoet? En kunnen ze die eventueel verhuren?"

"Ja, uiteraard! Goed dat je het vraagt, daarmee kunnen ze hun investering terug verdienen."

Customer journey"Dit zijn allemaal overwegingen die spelen bij hun besluitvorming, hun beslissingsproces. Misschien herinner je je van de training nog de weg die een mogelijke klant aflegt van de eerste oriëntatie tot de beslissing. De customer journey van Lemke? Jij moet dus bedenken waar de zoektocht van jouw koper begint."

"Je hebt gelijk, die begint niet op de Badweg. Dat was stom, mee eens."

Rutger bladert door Principles of Marketing van Kotler, geleend uit de bieb.

"Hier staat dat mensen zich vooral oriënteren via internet."

"Dat kan toch geen verrassing voor je zijn?", reageert Peter. "De mogelijkheden om daar je product onder de aandacht te brengen zijn schier onbeperkt."

Hij lacht om zijn eigen grap.

'Warme' leads"Het voordeel is dat je leads die je via je internetmarketing krijgt al een beetje 'warm' zijn. Ze tonen interesse in de zoektermen vakantiehuis, Schiermonnikoog, wonen."

"Tja, daar kan ik met m’n brochure natuurlijk niet tegenop."

"Dat moet je niet zo snel zeggen. Ik neem toch aan dat je niet alleen gekozen hebt voor folders uitdelen op de Badweg? Volgens mij moet je zoeken naar de combinatie van internet en de meer traditionele methoden zoals een tweedehuisbeurs, adverteren, folders, netwerken of mensen lukraak bellen", vult Peter aan.

"Lukraak bellen, daar begin ik niet aan", rilt Rutger. "Het ergste van het ergste. Mensen gooien zo snel de hoorn er op. "Niet geïnteresseerd, bel later nog maar eens terug, zet je voorstel maar op de mail", imiteert hij met een lijzige stem. "Laat mij maar praten met mensen die ik kan zien. Bovendien heb ik eenvoudigweg geen geld om overal op internet zichtbaar te worden, dus ik investeer vijfhonderd euro in advertenties via Google en daarnaast kies ik voor de directe benadering. Hier op het eiland kan ik mensen meteen het project laten zien en zoals ik zei: vakantiegangers hebben al gekozen voor Schier. Ik hoef ze alleen maar duidelijk te maken dat ik ze de mogelijkheid bied hier voor altijd van het vakantiegevoel te genieten."

Peter knijpt zijn ogen tot spleetjes.

"Maar we hebben gisteren geconstateerd dat jouw aanpak niet werkt. Als je op de Badweg gaat staan, heb je vooral mensen die niet in je doelgroep vallen. Bedenk maar eens drie manieren om in contact te komen met vijftigplussers met geld."

Rutger zucht en kijkt vanuit Peters tuin naar de Witte Vuurtoren.

Nachtje over slapen"Dan zijn we weer terug bij af, want hoe vind ik die mensen dan wel? Ik heb geen geld voor veel internetmarketing of advertenties in de krant. Mag ik hier een nachtje over slapen?"

Rutger heeft zijn huiswerk goed gedaan. De volgende ochtend belt hij Peter over verschillende manieren om met rijke vijftigplussers in contact te komen.

"Ik kan met een stapel folders naar een beurs over tweede huizen, ik kan adverteren via Facebook en netwerken bij de Rotaryclub."

"Goeie ideeën, Rutger! En heb je overwogen om een adressenbestand te kopen dat voldoet aan je criteria? Dat is volgens mij de snelste en meest voordelige manier om leads te genereren. En dan helaas; zul je gewoon moeten gaan bellen."

Het plaatselijke sufferdjeTerwijl Peter hem probeert te overtuigen dat hij moet bellen, bladert Rutger moedeloos door het plaatselijke sufferdje, de Lytje Pole. Zijn oog valt op een oproep voor het debat dat de volgende avond gehouden zal worden. Jacques Brinkman, de projectleider vanuit Meego Schaliegas versus Wisse de Boer, de bekende natuurbeschermer van het eiland. Inzet: red de natuur, weg met de nieuwe weg en het schaliegas. Het debat wordt geleid door Rineke van den Berg. Zijn hart maakt een sprongetje. En… zijn ondernemershart ziet een potentiële klant: Brinkman. Een vijftigplusser met geld die vaak op Schier moet zijn, dus hij heeft een belang.

"Peter, heb jij morgenavond wat te doen? Ik zie hier een uiterst interessante bijeenkomst met twee supertargets. De mooie Rineke, die ik met mijn charmes wil verleiden en Jacques Brinkman, die nog niet weet dat hij de toekomstige eigenaar van één van mijn bungalows wordt."

Peter schiet in de lach.

"Oké, Don Juan, ik ben je man. Maar wellicht heb ik hier nog wat interessants voor je. Ik heb even gegoogeld op ‘adressen van miljonairs’ en zie Joost Van Dinther voorbijkomen. Met zijn adressenbestand reik je misschien verder dan alleen Brinkman. Ik zou hém bellen."

"En adressen kopen tegen een toptarief. Ik weet het niet", aarzelt Rutger.

"Nu weet ik waarom je nog steeds vrijgezel bent", sneert Peter. "No guts, no glory, beste jongen. Denk eens na: jij wilt Rineke, dus wat moet je doen? Je gaan inzetten voor haar zaak: bescherming van het natuurgebied en..."

Appeltje-eitje!"Yep, briljant", onderbreekt Rutger hem geestdriftig. "Ik ga me opwerpen als de natuurbeschermer die zijn weerga niet kent. Om mijn doel, het goede doel, te bereiken heb ik invloedrijke – lees rijke – medestanders nodig om de natuur van Schier te redden. Naast Brinkman ga ik die Van Dinther bellen en vertel hem over 'mijn' project. Wie weet wil hij meedoen en mij voor een zacht prijsje zijn bestand geven. Of liever nog voor niets! En als ik zo bij die mensen binnenkom, kan ik ze meteen interesseren voor mijn bungalows. Ze hebben dan namelijk meteen een belang. Als je bereid bent de natuur van dit eiland te beschermen, wil je er vast ook wonen. Appeltje-eitje!"

"Goeiedag meneer Van Dinther, u spreekt met Rutger Kooisma. Klopt het dat u adressen van rijke Nederlanders verzamelt en die verkoopt?"

"Ja, dat klopt. Ik verzamel ze omdat talloze organisaties die adressen graag gebruiken in hun marketing en ik verhuur ze dan voor eenmalig gebruik. Belt u daarvoor?"

"Nou, het zit zo. Ik ben betrokken bij, eh, nou een project op Schiermonnikoog dat ten doel heeft om een natuurgebied te redden... en, eh, we zoeken rijke mensen om bij te dragen aan het campagnefonds."

"Waar zegt u? Schiermonnikoog? Wat is daar dan gaande?"

Schaliegas in Waddenzee"Misschien heeft u in de krant gelezen dat Meego, de Maatschappij ter Exploratie en Exploitatie van Gas en Olie, wil boren naar schaliegas in de Waddenzee. Om het gas snel op het vasteland te krijgen en hun materialen bij het boorgat, gaan ze een weg aanleggen tussen het vasteland en het eiland en dat wil, eh, ik, eh, niet. En met mij zijn nog vele anderen tegen. Ze zijn bang voor het kwetsbare natuurgebied De Balg op Schier, het wad en de verstoring van de rust op het eiland."

"Verdraaid nog aan toe. Dat kan inderdaad niet. Wat is je mailadres, dan stuur ik je meteen de lijst! Voor niets natuurlijk. Zie het als mijn bijdrage aan de goede zaak."

"Geweldig. Dank u heel hartelijk, meneer Van Dinther. U weet niet half hoe u me hiermee helpt!’

Triomfantelijk steekt Rutger z'n vuist in de lucht als hij de telefoon heeft neergelegd.

"Ha, die buit is binnen. Daar kan ik mooi uit putten om mijn bungalows te verkopen!’ roept hij enthousiast.