Nieuws Actueel

Ritje in de metrosimulator: Geen paniek, het komt goed!

Van onze redactie 11 november 2015

Image 5428318

Na een paar stations gaat het al mis. In de bestuurderscabine wordt het signaal afgegeven dat er brand is op het metrostation. Er gaat van alles piepen. Op dat moment rijd ik bijna station Leuvehaven in. Ik moet dus afremmen, de deuren openen en de reizigers via de intercom instructies geven. Maar het gaat zo snel, dat ik een beetje in paniek raak. Zo vergeet ik op de rem te stappen, en de deuren te openen, zodat reizigers snel kunnen vluchten. En het enige dat ik door de intercom kan uitbrengen is: 'geen paniek, het komt allemaal wel goed.' Ik heb dus nog wel wat trainingen nodig voordat ik echt de baan op kan, concluderen we lachend. Want hoe realistisch het er ook in de simulator ook uitziet, het is gelukkig niet echt. De grote metrosimulator, die er van binnen als twee druppels water op een echte metro lijkt, wordt al jaren gebruikt om bestaande en nieuwe metrobestuurders van de RET op te leiden en te oefenen. Maar het Rotterdamse vervoersbedrijf heeft zoveel nieuwe bestuurders nodig, dat het niet meer genoeg heeft aan één simulator. Bij leverancier Bombardier zijn dan ook vier extra exemplaren aangeschaft. Het zijn wel desktopexemplaren: de ervaring is dus niet helemaal hetzelfde als in de 'echte' afgesloten en bewegende simulator, maar voor de rest is er geen verschil. SneeuwstormMet de nieuwe systemen is de RET in staat om leerlingbestuurders binnen drie maanden klaar te stomen voor het echte werk. Alle metrolijnen in de regio staan erop en je kunt er verschillende situaties op oefenen: een brand, een sneeuwstorm, lastige reizigers, storingen. ,,Vroeger reden we tussendoor met echte metro's zonder reizigers,'' vertelt leermeester Jan Remmelts. ,,Nadeel daarvan is dat je niks speciaals kan doen. Ook duurde het veel langer. Want als er iets mis ging, moest je weer rijden, keren en terug naar het station. Nu zetten we de metro direct op dezelfde plek terug, en kan iemand het opnieuw proberen. En allemaal binnen twee minuten. Je kan dus veel intensiever trainen.''

In de lesruimte op station Wilhelminaplein zijn momenteel veertien mensen in opleiding voor metrobestuurder. De mannen - vrouwen zitten er niet tussen - komen uit alle delen van de samenleving. De een is buschauffeur geweest, de ander croupier bij Holland Casino en weer een ander komt uit de verzekeringswereld. ,,Ik zat in de asbest, maar zocht iets uitdagenders, vertelt Shaun Liakathousein. ,,Dit lijkt me wel leuk. Je hebt ook een verantwoordelijkheid voor alle passagiers. Ik ben nu twee weken bezig, en je ziet dat het meer is dan alleen een knuppeltje heen en weer duwen.'' Tim van Hees, die in een ver verleden treinmachinist was, werkte hiervoor jarenlang in de verzekeringen. ,,Ik wilde het spoor weer op, en dan kom je in Rotterdam al snel bij de RET.'' Het werk lijkt hem superleuk. ,,Ik werk sowieso graag alleen. Bovendien is het dienstbaar voor reizigers. Dat ligt gewoon meer bij mijn persoonlijkheid.'' Niet iedereen wordt aangenomen, benadrukt waarschuwt Remmelts. Sollicitanten worden nadrukkelijk geselecteerd op klantvriendelijkheid. Ook heeft de RET het liefst jonge mensen, vanwege de hoge gemiddelde leeftijd (52) binnen het bedrijf. Het werk is ook niet voor iedereen weggelegd, ,,Je moet gewend zijn aan onregelmatigheid. Je sociale leven wordt anders ingericht. Je zal je echt helemaal moeten aanpassen, ook qua voeding en voldoende beweging.''