Nieuws Actueel

Roelof Terpstra eigenaar ArchiVision: ‘Als ik op reis ga neem ik altijd techniek mee’

Van onze redactie 14 augustus 2015

ZM Archivision NIEUW

Vorig jaar riep Terpstra The Virtual Dutch Men in het leven, het internationale merk van ArchiVision gericht op contentcreatie voor Virtual Reality (VR). “Het is het ultieme medium voor marketeers. Mensen zijn helemaal afgesloten van de buitenwereld en kunnen alleen maar jouw verhaal zien en horen. Je kunt een ervaring starten en stoppen als jij het wilt. Het is trouwens niet alleen voor eindgebruikers, maar ook voor partijen die samenwerken in projecten. VR is een nieuwe communicatievorm,” vertelt Terpstra.

Rotterdam Hij komt van origine uit Rotterdam, studeerde Bouwkunde aan de TU Delft en koos voor de creatieve studierichting Architectuur. “Om een beetje geld te verdienen heb ik naast mijn studie in de beveiliging gezeten en dat is ooit begonnen bij FC Den Haag als vakantiebaantje. Een jaar later coördineerde ik de hele beveiliging tijdens de Open Havendagen in Rotterdam. Daar was 24 uur per dag beveiliging met 32 man. Ik had een boot met chauffeur tot mijn beschikking. Daarmee voer ik de haven door naar alle posten. De ene dag werkte ik samen met directeuren van vooraanstaande bedrijven en de andere dag pakte ik junks op. Daar heb ik geleerd om met verschillende mensen om te gaan. Het was een ontzettend leuke tijd.”

3D-visualistatiesTerpstra wilde al tijdens zijn studie door zijn eigen ontwerpen ‘lopen’. Gastdocenten - vaak architecten met eigen ontwerpbureaus - waren laaiend enthousiast over zijn 3D-visualistaties. Ze zagen zijn talent en toegevoegde waarde voor de business. Eerst werd hij nog uitbetaald in hardware, computers bijvoorbeeld. Al snel ging hij btw-facturen schrijven, stopte uiteindelijk met zijn studie en ging door als zelfstandig ondernemer. Eerst werkte Terpstra samen met een studiegenoot. Na zeven jaar ging hij alleen verder en het bedrijf groeide door. Als visualisatiespecialist vergaarde ArchiVision steeds meer kennis en ervaring, teneinde een maximale 360° graden beleving te simuleren voor opdrachtgevers.

ArchiVisionIn augustus 2012 werd de Oculus Rift aangekondigd, een virtual reality bril. ArchiVision is de eerste afnemer van de bril in Nederland. Achter de schermen zijn ze al enige tijd bezig met contentcreatie voor VR. “VR is niet nieuw, het wordt toegankelijker door technologische ontwikkelingen op het gebied van hard- en software. De techniek bestaat al 30 jaar, maar was voorheen heel kostbaar,” legt Terpstra uit.

AchtbaandemoArchiVision maakt een achtbaandemo, geïnspireerd op de achtbaan uit Avonturenpark Hellendoorn. Deze virtuele achtbaan muteerde in een echte spreekwoordelijke achtbaan, na een uitzending van De Wereld Draait Door. Matthijs van Nieuwkerk werd tijdens de uitzending in een virtuele achtbaan gezet met de Oculus Rift, door Alexander Klöpping. “En die virtuele achtbaan was van ons,” aldus Terpstra. The Virtual Dutch Men kwam in een stroomversnelling met internationale impact. Hun filmpjes werden wereldwijd massaal online bekeken. Aanvragen voor lezingen en demonstraties voor (inter)nationale beurzen stroomden binnen, waaronder Hollywood. De virtuele rollercoasters van The Virtual Dutch Men staan nog steeds in de download top tien van de community Oculus share. Met hun VR content, bedienen ze inmiddels klanten in Zweden, Ierland, De Verenigde Staten, Costa Rica en Australië. “We doen trouwens veel meer dan alleen rollercoasters als het gaat om content.”

SponsorTerpstra woont en werkt alweer ruim vijftien jaar in Twente. Hij woont met zijn gezin in Enschede. Hij heeft samen met zijn vriendin twee zonen, van zeven en negen jaar. Op zaterdagochtend staat hij op het voetbalveld als leider van de F-jes. “We zijn net kampioen geworden,” vertelt hij trots. Voetbal is zijn ding. Hij is al jaren sponsor van FC Twente. Als trouwe supporter steunt hij de club onvoorwaardelijk. In goede én in slechte tijden. “Ik heb mijn seizoenkaart alweer verlengd voor het volgende voetbalseizoen.”

ReislustigTerpstra is reislustig. Zijn vader maakte net als zijn opa vele reizen voor de zending. “Dan gingen ze naar Afrika en namen ze een complete achteras van een Toyota Landcruiser mee, want die was stuk daar. Ze reisden met vliegtuigen waar net schapen in waren vervoerd en sliepen bij de mensen thuis. Ook kwamen er regelmatig Afrikanen bij ons thuis logeren. Mijn vader zei altijd: ‘Als wij de wereld niet in kunnen, halen we de wereld wel naar ons’. Reizen, mensen ontmoeten en de wereld willen zien, dat heb ik wel van hem. Internationaal werken en nieuwe ervaringen opdoen; dat zijn voor mij de krenten uit de pap. Sinds mijn trip naar Californië vorig jaar is het mijn droom een kantoor te beginnen voor The Virtual Dutch Men in San Francisco, maar laten we eerst maar op zoek gaan naar een plekje in Amsterdam.”

Foto: Twentse Zakenmannen