Nieuws Actueel

Roetz-Bikes: Van stadsbarrel naar blingbling

Martijn Vervest 22 mei 2014

Drukte donderdagochtend bij Roetz-Bikes in Amsterdam. De telefoon staat roodgloeiend bij de fabrikant van gerecyclede stadsfietsen nadat ze woensdag de Hart-Hoofdprijs 2014 binnensleepte voor duurzaam ondernemerschap. "De geldprijs van 10.000 euro maakt het één en ander los ja..", vertelt eigenaar Mark Groot Wassink aan deOndernemer.nlSamen met zijn compagnon Tiemen ter Hoeven probeert Mark de fietsindustrie te overtuigen van de noodzaak om milieuvriendelijker te produceren. "Het is lastig om ze dat tussen de oren te knopen."

Gefeliciteerd, 10.000 euro, poeh. En nu… rentenieren? "Met het geld willen we nog verantwoorder gaan produceren, steeds meer materialen hergebruiken dus. Momenteel zijn vaak alleen het frame en de voorvork gerecycled, de twee onderdelen die de grootste CO2 uitstoot produceren. We streven naar een fiets die voor zeventig procent bestaat uit hergebruikte onderdelen. De nieuwe onderdelen worden zoveel mogelijk in Nederland geproduceerd. De houten fietskratten zijn bijvoorbeeld gemaakt van hout uit Amsterdam."

Winst maken of staan voor je idealen?"Ik denk beide. We hebben bij de oprichting bewust gekozen om ons bedrijf te registeren als BV. Ons bedrijf is er dus om winst te maken. We willen ook mooie designfietsen maken, voor een grote doelgroep. Dus niet alleen maar voor de mensen die iets goeds willen doen. Maar ons belangrijkste doel is de fietsindustrie er van overtuigen dat onze insteek, ‘zo verantwoord mogelijk produceren’, rendabel is. Het idee om fietsen te herproduceren hebben we afgekeken van de auto-industrie, waar al jaren oude onderdelen worden gebruikt in nieuwe auto’s." Vissen jullie zelf de fietsen uit de gracht?"Nee, haha. We kopen de fietsen op bij de gemeente. Het zijn fietsen die uit de gracht komen, maar ook fietsen die zijn weggehaald bij het stationsgebied bijvoorbeeld. De fietsen die normaal in de metaalshredder zouden belanden nemen wij mee."