Nieuws Actueel

Rotterdamse RET wil haar bussen eerder vervangen

Van onze redactie 27 mei 2015

Image 4950786

Het bedrijf heeft hier een voorstel voor gedaan bij de Metropoolregio, de opdrachtgever voor het openbaar vervoer in de Randstad en de Haagse regio.De RET lijkt met de vervanging van de bussen het voorbeeld te willen volgen van Amsterdam en Utrecht. De hoofdstad wil vanaf 2017 rijden met elektrische bussen. Utrecht is al eerder gestart met het vervangen van de 'oude' voertuigen door Euro 6-bussen, de schoonste dieselbussen op dit moment.De bussen van de RET zijn relatief schoon (Euro 5) en voldoen aan de strenge milieueisen die Rotterdam vanaf 1 januari 2016 stelt aan voertuigen die in de stad willen rijden. In de nieuwe milieuzone mogen dan alleen vrachtwagens en bussen rijden met Euro 4 en hoger.Geen nieuwe bussenIn het contract dat de RET met de toenmalige Stadsregio heeft gesloten, hoeft het bedrijf tot 2020 geen nieuwe bussen te kopen. De RET wil desondanks eerder schonere voertuigen gaan aanschaffen. Tot 2018, het jaar dat het contract afloopt, wil het bedrijf de kosten van de vervanging, 25 miljoen euro, voor eigen rekening nemen. ,,We hebben een voorstel aan de Metropoolregio gedaan voor een grote innovatie. Een plan dat op korte termijn schoner maakt en een plan dat alles in 2026 0-emissie is. We wachten nu op antwoord,'' zegt RET-woordvoerder Frouke Albers.Volgens haar is het niet mogelijk om alle 280 bussen binnen een jaar te vervangen. De kosten voor bijvoorbeeld een Euro6-bus liggen, afhankelijk van de lengte, tussen de 250.000 en 350.000 euro. Voor een vervanging van de helft van het wagenpark zou dan tussen de 35 en 49 miljoen euro nodig. Voor elektrische bussen is de RET nog meer geld kwijt. De vervoerder zet daarom in op 'een combinatie van grootschalig vervangingsschema en experimenten met een flink aantal bussen', vertelt ze. De Metropoolregio zegt het voorstel te hebben ontvangen. ,,We bestuderen het nu op haalbaarheid,'' aldus een woordvoerder.OntheffingDe gemeente Rotterdam heeft gisteren overigens de eisen voor de milieuzone iets versoepeld. Eerst waren alle benzineauto's van voor 1992 en dieselauto's van voor 2005 niet meer welkom. Maar als automobilisten kunnen aantonen dat hun ouder voertuig net zo weinig uitstoot als Euro 1-auto's (benzine) en Euro 3-auto's (diesel) dan kunnen ze een ontheffing krijgen en mogen ze het centrum alsnog in.