Nieuws Actueel

RTL innoveert, en investeert in reclamefolders

Caroline Spilt 24 maart 2015

App reclame folder rtl groot

RTL Ventures, de investeringspoot van media- en amusementsbedrijf RTL Nederland, neemt een belang van bijna 35 procent in Reclamefolder.nl. Consumenten kunnen op de site of met behulp van de app van dit bedrijf de folders en aanbiedingen bekijken van winkels. De deal werd dinsdag door de partijen bekendgemaakt. Ze verstrekken geen financiële details.

Met RTL aan boord verwacht Reclamefolder.nl sneller te kunnen groeien, gebruikmakend van de naamsbekendheid en het netwerk van adverteerders van het media- en amusementsbedrijf. De andere aandeelhouders in het in 2006 opgerichte bedrijf (10 werknemers) zijn de twee oprichters en investeerder H2 Equity Partners.

Nederland 'folderland'Nederland is het grootste ‘folderland’ van Europa. Per week worden meer dan 123 miljoen papieren folders gedistribueerd. 74% van de Nederlandse huishoudens ontvangt papieren folders in de bus (bron: marktonderzoek Reclamefolder.nl, december 2014).

Goede scoresMet meer dan 1,6 miljoen app downloads en ruim 20 miljoen gelezen digitale folders per maand is Reclamefolder.nl het nummer 1 online flyer platform in Nederland. Volgens onderzoek van MobileMarketing.nl is Reclamefolder.nl in 2014 de derde grootste e-commerce app van Nederland, na Marktplaats en Appie.

Reactie CEONicolas Eglau, directeur Ventures bij RTL Nederland: “RTL Ventures richt zich op investeringen in bedrijven die zich bevinden in de overgangsfase van offline naar online, in toenemende mate naar mobiel. Reclamefolder.nl is daarmee een perfecte match. De snelheid waarmee Reclamefolder.nl een grote groep loyale gebruikers aan zich heeft weten te binden is indrukwekkend.”

Eglau vervolgt: “Nederland is het land met de grootste ‘folderdichtheid’ van Europa. We verwachten dat de markt van digitale folders de komende periode alleen maar zal toenemen. In de eerste plaats doordat steeds meer consumenten het gemak ervaren van het mobiele bladeren. Anderzijds gezien vanuit de retailers, die met lagere productie- en distributiekosten hun aanbiedingen aan de man kunnen brengen. We kijken ernaar uit om vanaf nu dit groeipad samen te bewandelen.”

Over RTL VenturesRTL Ventures is de investeringsdivisie van het allround media en entertainmentbedrijf RTL Nederland. RTL Ventures richt zich op het benutten van new business kansen op uiteenlopende consumentenmarkten. Datingsite Pepper, restaurant reserveringsplatform Couverts en online fashion platform Miinto (joint venture met Miinto International) maken naast het online oefenprogramma Squla en online cursusaanbieder Dutch Learning Company (bekend van o.a. iedereenEHBO) deel uit van RTL Ventures.