Nieuws Actueel

Ruud Veltenaar: Over vijftien jaar bestaat je bedrijf niet meer

Van onze redactie 22 april 2015

Een bedrijf dat de winter wil overleven, moet zich richten op de lange termijn: niet op winst voor het bedrijf, maar op meerwaarde voor de samenleving. Dat zegt filosoof en trendwatcher Ruud Veltenaar. "Slechts een handjevol bedrijven kan zich opnieuw uitvinden en zichzelf een nieuwe lente gunnen."

Voordat hij spreker werd, werkte Veltenaar als executive voor McKinsey, Volmac, RAET en Planet Internet. Daar deed hij de kennis op die hij nu in zijn lezingen voor merken als Apple en Coca Cola doorgeeft. Hij reist alle continenten af, maar vorige week was hij, gewoon, in Utrecht en sprak hij tijdens de Week van de Ondernemer in de Jaarbeurs over de vraag hoe je je onderneming future proof maakt.

Gemiddelde levensduur"De gemiddelde levensduur van een bedrijf, de average company lifespan, is vijftien jaar. Als we hier over vijftien jaar terugkomen, bestaat 75 procent van jullie bedrijven niet meer."

|De gemiddelde levensduur van een beursgenoteerd bedrijf in de jaren '50 was 60 jaar. Die duur wordt in de loop van de tijd steeds korter.

Cyclus"Ieder bedrijf doorloopt een cyclus. We beginnen ergens in de winter. Dan komt de lente, de zomer, we groeien, en in de herfst beginnen we ons af te vragen ‘Zijn we nog wel goed bezig?’, ‘Ben ik wel zo uniek?’. Elk bedrijf in elke sector kan je plaatsen in één van de vier stadia. Het staat vast dat je na verloop van tijd in de winter komt. Als niet kan innoveren houdt je op als organisatie."

Transformatie"Hoe voorkom je dat? Door te transformeren. Dan bedoel ik niet LEAN – dat je de kosten een beetje naar beneden schroeft -, maar echte transformatie. Bijvoorbeeld Amazon. Dat begon met een kleine gefrustreerde ondernemer die af en toe een boekje wilde kopen, wat niet kon op een afstand van 100 kilometer. Amazon werd niet alleen een boekwinkel, maar ook een e-retailer, groter dan bol.com, en zelfs een cloudprovider. Slechts een handjevol bedrijven kan zich opnieuw uitvinden en zichzelf een nieuwe lente gunnen."

Meerwaarde creëren"Meegaan met de seizoenen kan alleen als je in staat bent om meerwaarde te creëren voor het collectief. Dat is de focus die je als ondernemer moet hebben: wat is mijn meerwaarde?"

Kodak"Het probleem is alleen: we weten niet wat we leveren. Kodak dacht dat ze een filmrolletje leverden, maar wat de klant kocht, was het vastleggen van herinneringen. Hans van Breukhoven dacht dat hij cd’s verkocht. Maar hij verkocht luisteren naar muziek. Eneco en Nuon worden uitgedaagd door ons, omdat onze auto’s en daken energie gaan leveren. Binnenkort zijn we zelfvoorzienend. De Essents zijn de Kodakken van 2030. Je moet begrijpen wat de markt van je koopt. Welke substituten zijn er, nieuwe producten anders van aard, waardoor jij overbodig wordt? Daarvoor moet je een wendbare organisatie hebben. Dat gaat verder dan ziekteverzuimmanagement."

Meebuigen"De vraag is: Als dit op mij afkomt, kan ik meebuigen?"

"Als je de meerwaarde van je bedrijf kan laten zien, hoef je geen missie-statement in de koppen van je personeel te stampen. Boeken met de missie en de visie van de directeur, verbrand ze alsjeblieft."