Nieuws Actueel

'Ruziënde scholieren naast elkaar in de klas'

Van onze redactie 10 april 2015

Image 4268133

"Leerkrachten bepalen vooral uit didactische en praktische overwegingen wie naast elkaar zit. Of ze van hetzelfde niveau zijn bijvoorbeeld, handig voor instructies. Of kinderen die minder goed zien vooraan, lange kinderen juist achterin."

Sociale overwegingen Met sociale overwegingen wordt nauwelijks rekening gehouden, stelt de onderzoeker. Terwijl kinderen een groot deel van hun leven doorbrengen met klasgenoten. Als kinderen problemen met elkaar hebben, is dat op te lossen door ze naast elkaar te zetten. Of je hiermee hardnekkig pesten uit de wereld helpt, is overigens maar de vraag. Maar het zou dit soort situaties wellicht kunnen voorkomen.

Pesten Van den Berg: "We hebben het niet specifiek voor pesten onderzocht, dat is echt een hele diepe slechte relatie. Wij hebben gekeken naar de voorlopers hiervan: kinderen die elkaar echt niet aardig vinden. Daar lijkt het ook beter bij te werken dan bij kinderen die gewoon niet zoveel met elkaar hebben."

Onderzoeksgroep Van den Berg richtte zich in haar onderzoek op de groepen 7 en 8 van de basisschool. "Juist op die leeftijd worden dit soort relaties belangrijk." 2/3e van de kinderen in deze leeftijdscategorie bleken elkaar aardiger te vinden als ze een tijdje in de klas naast elkaar hadden gezeten.