Nieuws Actueel

Ryanair voorspelt prijzenoorlog

Bram de Vrind 15 oktober 2014

Nederlandse vakantiegangers mogen zich de komende tijd verheugen in een aanhoudende prijzenoorlog tussen luchtvaartmaatschappijen. Dat voorspelt commercieel directeur Kenny Jacobs van Ryanair in een interview met het ANP. "Dat betekent meer keuze tegen lagere tarieven", aldus de bestuurder.Zelf gaat Ryanair ook het gevecht aan in ons land. Zo wordt het aanbod vanaf Eindhoven met ingang van de aankomende zomer uitgebreid met vijf nieuwe bestemmingen. "We hebben hier een hoop te winnen", zei Jacobs. "In heel Europa zijn we met 14 procent marktaandeel de grootste, maar in Nederland hebben we maar 4 procent. Alleen al een stad als Manchester is voor ons een grotere markt."

BrusselVraag bij Nederlandse passagiers is er volgens de tweede man bij de Ierse prijsvechter wel volop. "Dat zien we wel aan de vele Nederlandse paspoorten die langskomen op onze vluchten vanaf bijvoorbeeld Brussel", zei hij. Mede daarom wil Ryanair vanaf het najaar van 2015 een basis openen op Schiphol. Jacobs sprak van 'een onvermijdelijke stap'.

LandingsrechtenVoor het zover is moet Ryanair nog wel landingsrechten bemachtigen. Daarover wordt nog druk met de luchthaven onderhandeld. Ook de beschikbaarheid van vliegtuigen is nog een vraagteken. "Dit jaar hebben we geen landingstijden aangevraagd op Schiphol, puur omdat we de toestellen niet hadden om ze te benutten", aldus Jacobs. "Volgend jaar zou het wel moeten kunnen."

easyJetRyanair ziet easyJet, dat eveneens volgend jaar een basis opent op Schiphol, als de te kloppen partij. Traditionele luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM willen ook meer goedkope vakantievluchten aanbieden, maar daar ligt het Ierse bedrijf niet wakker van. "Air France-KLM maakt al verlies bij een gemiddelde ticketprijs van 250 euro. Als ze dat moeten verlagen naar 50 euro, dan overleven ze dat gewoon niet", zei Jacobs.LelystadIn de gesprekken met Schiphol is volgens de bestuurder ook de naam Lelystad gevallen, de overloopluchthaven waar Schiphol op termijn vooral vakantieverkeer naartoe wil leiden. ,,Maar dat speelt pas vanaf 2018'', zei hij. ,,Wij zijn best bereid erover na te denken, maar we willen wel al eerder groeien in de regio Amsterdam.''