Nieuws Actueel

Sanoma op de goede weg

Lotte Grimberg 6 juni 2014

Met de verkoop van 19 Nederlandse tijdschriften aan New Skool Media heeft mediaconcern Sanoma een grote stap gezet naar de afronding van de "strategische heroriëntatie'' die het bedrijf op 31 oktober vorig jaar aankondigde. Vijfhonderd werknemers raken hun baan kwijt of gaan over naar een nieuwe eigenaar, zoals de 93 die voor New Skool Media gaan werken.

Het Finse concern zag zich genoodzaakt in Nederland en elders in te grijpen en een andere koers te gaan varen omdat de inkomsten zwaar onder druk liggen, vooral doordat adverteerders door de crisis veel minder besteden. De maatregelen moeten een besparing van 100 miljoen euro per jaar opleveren.

Sanoma wil in Nederland, naast Finland de belangrijkste markt van het concern, verder met 17 "sterke'' titels, waaronder Libelle, Margriet, VT Wonen en Donald Duck.

PlayboyHet bedrijf is nog in onderhandeling met partijen over de verkoop van 7 tijdschriften, waaronder de mannenbladen Playboy, Nieuwe Revu en Panorama. Nog voor het einde van dit jaar hoopt Sanoma resultaten te kunnen melden.

VerliesSanoma leed vorig jaar 332 miljoen euro verlies. In 2012 boekte het concern nog een winst van 149 miljoen euro. De omzet daalde vorig jaar met bijna 7 procent naar 2,2 miljard euro.

In Nederland, waar het concern ook eigenaar is van tv-station SBS en nieuwswebsite Nu.nl, daalde de media-omzet met 7,2 procent naar bijna 706 miljoen euro.

Sanoma heeft wereldwijd 8000 werknemers, van wie 1500 in Nederland.