Nieuws Actueel

Say Yeah motion media-eigenaar Jan Eppink ziet overal kansen

Van onze redactie 9 september 2015

Say Yeah Jan Eppink Zakenmannen

Motion is pas in 2000 toegevoegd aan de bedrijfsnaam. Daarvoor legde Say Yeah zich vooral toe op muziek, de grote passie van Jan Eppink (49). Na zijn studie aan de Hogeschool en het conservatorium in Enschede stortte hij zich samen met zijn vriend Eddy Morsink - beter bekend onder de artiestennaam Eddy Zoey - op het maken van muziek. Eddy zong, Jan componeerde en arrangeerde, wat hij later ook deed voor andere musici. Met de hit ‘Busje komt zo’ van Höllenboer sleepte hij zelfs een gouden plaat in de wacht. “Ik ben zelf geen uitmuntend muzikant, mixen vind ik eigenlijk het leukste om te doen.”

HipperDankzij de link tussen muziek en video was de overstap naar beeld logisch. “Door mijn ervaring met videoclips maakte ik bedrijfsfilms wat hipper, meer glossy. Ik ben enorm gefocust op kwaliteit en werk altijd met de beste mensen en apparatuur.” Trots opent Eppink zijn laptop en laat een filmpje zien, gemaakt in opdracht van de gemeente Enschede. In een paar minuten tijd glijdt het lokale sportlandschap voorbij, met fraaie beelden van de roeiers van Euros op het Twentekanaal tot de honkballers van Tex Town Tigers. De voice over geeft, ondersteund door muziek en grafieken, het belang van sport en bewegen aan. Het is de visuele vertaling van het gemeentelijk sportbeleid en een stijlbreuk met de standaard papierennota. Maar wel succesvol. “Het filmpje is via internet al 1200 keer bekeken en verschillende sportverenigingen vragen ernaar.”

GenietenVan dat soort resultaten kan Eppink genieten. Hij is niet het type ondernemer dat vooral gefocust is op omzet en winst. Het gaat er hem om zaken ‘in beweging te zetten’ en ‘de wereld een beetje beter te maken’. Dat uit zich in sponsoring van goede doelen, zoals de Good Cause Rally, maar ook in zijn inzet voor buurtparticipatie in het Enschedese stadsdeel Noord. Say Yeah is drie jaar geleden verhuisd naar de wijk Roombeek. Op de bedrijfscampus CeeCee, op het voormalige brouwerijterrein van Grolsch, wil Eppink met gelijkgestemden een ‘creatieve familie’ realiseren. Ondernemers, groot en klein, gevestigd of beginner, moeten elkaar inspireren en helpen. “In deze wereld moet je het toch met elkaar doen. Mensen moeten in beweging komen, samenwerken en zichzelf ontwikkelen.”

NLPEen studie NLP (neurolinquïstisch programmeren) heeft aan dit inzicht bijgedragen. “Iedereen heeft zijn eigen ‘ik’ maar met nlp leer je een ander beter begrijpen en krijg je een betere match.” De Jan Eppink die een kwart eeuw geleden vanuit zijn studentenkamer onbevangen het ondernemerspad op ging, is een andere dan die nu twaalf medewerkers aanstuurt en met een waaier aan verschillende opdrachtgevers om tafel zit. “Ik heb in de loop van de jaren zoveel geleerd. Ik ben een veel completere ondernemer geworden en weet nu hoe de wereld echt in elkaar zit. Maar in de kern ben ik nog altijd dat ondeugende, speelse jochie van vroeger.”

Interesse“Als ik morgen helemaal opnieuw zou mogen beginnen, zou ik dit bedrijf gelijk weer opstarten,” zegt hij resoluut. “Ik houd van muziek, het maken van films en kom met veel interessante ontwikkelingen in aanraking. Nano, hightech, industrie 4.0; het interesseert me enorm. Ik wil weten hoe dingen werken en ben nieuwsgierig naar wat er gaande is op de wereld. Daarom kijk ik veel naar documentaires en actualiteitenprogramma’s. Daar kan ik echt van genieten.”

Cirkel rondMaar wellicht wordt de cirkel weer rond. De liefde voor muziek speelt onverbiddelijk op als hij met een oude schoolvriend arrangeert voor een bedrijfsfilm of thuis met zijn zoontje achter de piano en het drumstel zit. “Hij vindt deejay heel interessant en dat prikkelt mij weer om plaatjes te maken. Ik denk dat het er wel van komt. Een deejayplaat, die heb ik nog nooit gemaakt,” zegt hij met een lach.

Meer lezen? In Twentse Zakenmannen vind je 43 verhalen van ondernemers uit de regio. Op de site komt elke woensdag en zondag een artikel uit het magazine voorbij. Wie liever een gedrukt exemplaar leest, kan het magazine voor 6,95 euro bestellen door een mailtje te sturen naar info@oost.deondernemer.nl.

Foto: Twentse Zakenmannen