Nieuws Actueel

Schade fraude in betalingsverkeer gehalveerd

Van onze redactie 18 maart 2015

Image 4812795

De gezamenlijke fraudeaanpak van banken, politie en justitie is succesvol. Maar, benadrukte NVB-voorzitter Chris Buijink, ook de consument trapt veel minder snel in de trucs van criminelen. ,,De consument is 'streetwise' geworden'', zegt hij.

Internetbankieren Hij en directeur Piet Mallekoote van de Betaalvereniging wijzen er in dat verband op dat ondanks de aanhoudend sterke groei van internetbankieren de schade door fraude ook op dat front drastisch daalde, met 51 procent tot 4,7 miljoen euro.

Vooral de strijd tegen malware, waarbij criminelen computers besmetten met software om geld van online bankrekeningen te halen, is vorig jaar succesvol gebleken. Dat komt mede doordat de fraudedetectiesystemen van Nederlandse banken sterk zijn verbeterd. De schade daalde met 90 procent tot onder de 500.000 euro.

De meeste schade bij internetbankieren werd vorig jaar veroorzaakt door phishing, het via internet op slinkse wijze ontfutselen van bijvoorbeeld creditkaartgegevens. Maar ook die schade nam af, van 4,7 miljoen euro in 2013 naar 3,9 miljoen.

Skimmen Skimmen, het plunderen van betaalrekeningen met gekopieerde passen, is vorig jaar in Nederland opnieuw fors teruggedrongen. De schadepost daalde hier van 6,8 miljoen euro tot 1,3 miljoen. Vooral door de invoering van de chip op passen is skimmen nauwelijks meer aantrekkelijk voor criminelen. Wat ook helpt is dat consumenten hun pinpas buiten Europa alleen kunnen gebruiken als zij dat speciaal aan hun bank hebben gevraagd.

De grootste schadepost (3,3 miljoen euro) bij betaalpassen is het gevolg van gestolen of verloren bankpassen. Vaak heeft een dief eerst de pincode afgekeken. De banken zullen daarom hun voorlichting over deze vorm van fraude intensiveren.